18 Mayıs 2024 Cumartesi
İstanbul 19°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Meslek liselerine ASELSAN modeli

MEB ve ASELSAN arasında 2019 yılında imzalanan protokol kapsamında öğrenci alan meslek liseleri model oldu. Köklü kurumlarla yapılan işbirlikleri ve iş vaadi kontenjanları doldurdu.

Meslek liselerine ASELSAN modeli
A+ A-
ÖZLEM KONUR USTA

Hepimizin Sendikası Grubu Yürütme Kurulu Üyesi Zafer İncebacak, iş güvencesinin mesleki eğitime ilgide anahtar olduğunu söyledi.

Sınavla öğrenci alan meslek liselerinin kontenjanları ilk yerleştirmede yüzde 95 oranında doldu. Bu oran geçen yıl yüzde 77’de kalmıştı. Mesleki eğitime yönelimde Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) Askerî Elektronik Sanayi (ASELSAN), İstanbul Teknik Üniversitesi gibi köklü kurumlarla yaptığı iş birliği etkili oldu. Hepimizin Sendikası Grubu Yürütme Kurulu Üyesi Zafer İncebacak, iş güvencesi sağlandıkça mesleki eğitime ilginin daha fazla artacağını ifade etti.

STRATEJİK ALANLARDA YETİŞMİŞ İNSAN GÜCÜ

MEB, 2019’dan bu yana işkolları ile protokoller imzalıyor. Bu protokollerle, mesleki eğitimde kalite ve iş güvencesi artarken aynı zamanda savunma sanayi, bilim ve teknoloji gibi stratejik alanlarda ihtiyaç duyulan yetişmiş insan gücünün oluşturulması hedefliyor. ASELSAN’la 2019 yılında imzalanan protokol sonucu Ankara ve Konya’da kurulan mesleki ve teknik liselerde, elektrik, elektronik, makine alanlarında eğitim veriliyor. Bu okullarda alan derslerinin ASELSAN uzmanları tarafından verilmesi, ASELSAN atölye ve laboratuvarları kullanılması, istihdam önceliği, öğrencilerin araştırma üniversitelerinin ilgili mühendislik bölümlerinde eğitime devam etmeleri halinde burs imkanı protokol kapsamına alındı. Öğrenciler stajlarını ASELSAN’da tamamlıyorlar. İlginin giderek arttığı bu okullar, her geçen yıl daha başarılı öğrencileri alıyor. Örneğin Elektrik/Elektronik Bölümü’nün 2019 yılında aldığı en düşük yüzdelik dilim 8,08’iken, 2020’de 4,6; 2021’de 3,81 oldu.

ASELSAN benzeri iş birlikleri İstanbul Teknik Üniversitesi, Teknopark İstanbul, Yıldız Teknik Üniversitesi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi, İGA Havalimanı İşletmesi, Türk Hava Yolları Teknik ve Demirören Medya ile devam etti. 2022 LGS yerleştirmesinde protokoller kapsamında olan bütün mesleki ve teknik Anadolu liselerinin kontenjanları doldu.

İstanbul’da merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okullar arasında fen liseleri, sosyal bilimler liseleri ve Anadolu liseleri tamamen doldu. 132 imam hatip lisesinde boş kontenjan sayısı 50 oldu. İstanbul’da merkezi sınav puanıyla öğrenci alan mesleki ve teknik Anadolu liselerinde boş kontenjan sayısı 257 okulda 317 oldu. Meslek liselerinde 210 üzeri puanla öğrenci alan okullar tamamen doldu. Ankara’da da fen liseleri, sosyal bilimler liseleri ve Anadolu liseleri tamamen doldu. 46 imam hatip lisesinde 138 kontenjan boş kaldı. 65 Mesleki ve teknik Anadolu lisesinde 187 kontenjan boş kaldı. 205 puan ve üzeri olan tüm meslek liselerinde kontenjanlar doldu.

‘ÜRETİM PLANLAMASI YAPILMALI’

Hepimizin Sendikası Grubu Yürütme Kurulu Üyesi Zafer İncebacak, mesleki eğitimin iş güvencesi ile ilişkili olduğunu söyledi. İncebacak şöyle konuştu: “Mesleki eğitime ilginin arttığını görüyoruz. Bunda ASELSAN ve İTÜ gibi köklü kurumlarla imzalanan protokollerin katkısı var. Üniversiteye girişte bu liselerden çıkan öğrencilerin kendi alanlarını tercih etmeleri halinde kontenjan ayrılması nitelikli öğrenci sayısını artırır. Merkezi sınavla öğrenci alan bu tür meslek liselerinin tercih edilmesinin asıl nedeni iş vaadinin olması. Meslek liseleri üniversiteye girişte de çok etkili eğitim vermediği için tercih edilmiyordu. Yerel yerleştirmeyle öğrenci alan meslek liseleri ve mesleki eğitim merkezlerinin de iş güvencesi ile desteklenmesi gerekiyor. Mesleki eğitim merkezleri tanındıkça tercih edilecektir. Devlet işyerlerine bu öğrenciler için ödeme yapıyor, öğrenci asgari ücretin üçte biri oranında maaş alıyor, sigortası oluyor. Öğrenci usta çırak ilişkisi içinde yetişirken bir yandan da haftada bir gün okulunda eğitim görüyor. Mezun olduğu zaman da iş yeri açma belgesi oluyor. İş kolları ile üretim planlaması yapılarak kontenjanlar belirlenmeli ve iş güvencesi sağlanmalı. Öğrenciler burada iş içinde yaparak yaşayarak öğreniyor. Devletin yatırdığı ücretin iş yeri tarafından öğrenciye verilip verilmediği, öğrencinin kendi alanının dışında çalıştırılıp çalıştırılmadığı gibi denetimlerin de sıkı olması gerekiyor.”

ASELSAN MEB itü zafer incebacak istanbul teknik üniversitesi iga lgs