Türk üreticiler 25 milyar dolarlık pazarın mutfağına girdi
Türk ev ve mutfak eşyaları sektörü, Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği’nin (EVSİD) organize ettiği ‘Invitation Only Europe’ kapsamında Amsterdam’da Avrupalı alıcılarla buluştu.
Hollanda özelinde tüm Avrupa’ya ihracatlarını artırmak istediklerini belirten EVSİD Kurucu Üyesi ve Yurtdışı Projeler Komitesi Başkanı Beyhan Baycar, “Örneğin Hollanda 4,4 milyar dolarlık ithalat gerçekleştiriyor. Bu ithalatın yüzde 40,2’lik kısmını Çin’den yapıyorlar. Türkiye’nin payı ise yüzde 1,8. Bu oranı yüzde 10 seviyelerine çıkarsak dahi ihracatımıza çok büyük katkı sağlamış olacağız. Etkinlik kapsamında Türk üreticilerle görüşmek için Hollanda dışında Almanya, Polonya, Romanya, Fransa ve İspanya’dan alıcılar geldi. Tüm bu ülkelerin ev ve mutfak eşyaları alanında yaptığı ithalat ise 25 milyar dolar. Bu pazardan aldığımız pay ise yüzde 3,2. Yaptığımız etkinliklerle ithalattan aldığımız payı artırmayı amaçlıyoruz.” dedi.
AVRUPA ÖNEMLİ BİR PAZAR
Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) ‘Invitation Only Europe’ etkinliği kapsamında Türk üreticiler ve Avrupalı alıcıları Hollanda Amsterdam’da bir araya getirdi.
Türk üreticiler Hollandalı alıcıların yanı sıra Almanya, Belçika, İspanya, Polonya ve İngiltere’den gelenlerle de görüşme fırsatı buldu. Avrupa pazarının sektör için çok önemli olduğuna dikkat çeken EVSİD Kurucu Üyesi ve Yurtdışı Projeler Komitesi Başkanı Beyhan Baycar, “Avrupa bizim için önemli bir pazar; ihracatımızın yaklaşık yüzde 58’lik kısmını Avrupa ülkelerine gerçekleştiriyoruz. Ama Avrupa ülkelerinin ithalatı içerisinde payımız hala çok az ve bunu geliştirmeye çalışıyoruz. Örneğin Hollanda’nın sektör ithalatında payımız sadece yüzde 1.8 düzeyinde. Avrupa’da ikili iş görüşmeleri gerçekleştirmemizin ana nedenlerinden biri de bu payı artırabilmek.” dedi.
NET İHRACATTA İKİNCİ SIRADAYIZ
Türk ev ve mutfak eşyaları sektörü olarak 2022 yılı itibarıyla 3.5 milyar dolarlık ihracata imza attıklarının altını çizen Beyhan Baycar, sözlerini şöyle sürdürdü: “Türkiye ihracatında payımız çok fazla gözükmese de dünya ölçeğinde sektörümüzde Çin, Almanya, İtalya ve Hollanda’dan sonra 5. büyük ihracatçı konumundayız. Üstelik sektör bazında net ihracat rakamlarına bakıldığında, yani ithalatın payını çıkarttığımızda Çin’den sonra en büyük ihracatçıyız. Örnek olarak Hollanda bizden daha fazla, 3.7 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirmesine karşın 4.4 milyar dolar, yani sattığından daha fazla ithalat gerçekleştiriyor. Biz ise 3.5 milyar dolarlık ihracatımıza karşın 800 milyon dolarlık ithalat gerçekleştiriyoruz.
Sektör olarak ticaret fazlası veriyoruz. Hollanda ithalat tarafında 4.4 milyar dolarlık ithalatı ile küresel bazda yüzde 3.4 pay ile 6. büyük ithalatçı konumunda. Bu da aslında Türkiye için bir fırsat. Hollanda, ağırlıklı olarak ithalatını Çin’den gerçekleştiriyor. Son 5 yıllık dönemde ithalatı yüzde 41 artıran Hollanda, Çin’den ithalatını da yüzde 72 artırdı. Çin’in Hollanda pazarındaki payı yüzde 40.2’ye yükseldi.
Hollanda yine bu dönemde Almanya, Polonya, Romanya, Fransa ve İspanya’dan ithalatını yüzde 33-51 bandında artırdı. Türkiye’den ithalat artışı yüzde 2.8 ile sınırlı kaldı. Bu artışa rağmen pazar payımız yüzde 2.5’ten yüzde 1.8’e geriledi. Hollanda’nın ithalatından alacağımız payı yüzde 10 seviyelerine çıkarsak dahi çok ciddi bir ihracata ulaşabiliriz. EVSİD olarak bunu başarabilmek için var gücümüzle çalışıyoruz.”
240 İKİLİ GÖRÜŞME
Amaçlarının öncelikle sektör olarak duruşlarını, profesyonelliklerini Avrupalı alıcılara gösterebilmek olduğunu dile getiren Beyhan Baycar, “Etkinliği gerçekleştirdiğimiz otelden yaptığımız tanıtımlara, ürün sergilememize kadar tüm bunlar sektörümüzü en iyi ve profesyonel şekilde tanıtabilmek için. Tüm bunları yaparken Ticaret Bakanlığı’nın desteklerini unutmamak gerek. Bugüne kadar yaptığımız tüm projelerde bakanlığımızın desteği çok önemli, tabi ardından da sektörde faaliyet gösteren firmalarımızın katılımı itici güç oluyor.” diye konuştu. Hollanda’da yapılan program ile maksimum sayıda alıcı firmayı üreticilerle buluşturduklarına vurgu yapan Beyhan Baycar, “İki gün süren etkinlikte firmalarımız, Avrupa ülkelerinden gelen alıcılarla yaklaşık 240 ikili görüşme gerçekleştirdi.” ifadelerini kullandı.
2023 ZORLU BİR YIL OLDU
2023 yılı ihracat beklentileri hakkında da bilgi veren Beyhan Baycar, “2023 bizim için zorlu bir yıl oldu. Bir yandan enerji ve işgücü maliyetlerinin TL bazında artması, diğer yandan kurlardaki artışın sınırlı kalmasının döviz bazında maliyetlerimize olumsuz yansıması nedeniyle rekabet gücümüzü belirli ölçüde kaybettik. İlave olarak Çin’in pandemi sonrası açılması alıcı firmaları tekrar Çin’e yöneltti. Şubat ayında ülkemizi yasa boğan deprem felaketi de sektörümüzü etkileyen gelişmeler arasındaydı. Özellikle pişirme grubu üretimimizin kalbi olan Kahramanmaraş’ı da içine alan deprem sonrası üretim ve dolayısıyla ihracat olumsuz etkilendi. Tüm bu nedenlerden dolayı 2023 yılı ilk 8 aylık dönemde ihracatta yüzde 4.9’luk bir düşüş yaşandı. Ancak yılın sonuna doğru 2022 ihracat rakamını yakalayacağımızı ve hatta az da olsa üzerine çıkacağımızı umuyoruz.” diye konuştu.