Ayasofya’ya vinç girdi
Restorasyon çalışmalarının başladığı Ayasofya’ya yüksek tonajlı vinçlerin kullanımına izin verilmesi tartışmalara neden oldu. Sanat tarihçileri ve koruma uzmanları alınan tedbirlerin yeterli olmayabileceğini ve tarihi mekânda geri döndürülemez hasarların meydana gelebileceğini kaydetti.
Mimar Sinan’ın “ustalık eserim” diye nitelendirdiği Selimiye Camisi’ndeki restorasyon tartışmalarının ardından gözler Ayasofya’ya çevrildi. İstanbul’un sembol mekânlarından biri olan Ayasofya’ya ağır tonajlı vinçlerin girmesine izin verildi. Sosyal medyada gündem olan görüntülerin ardından arkeologlar, sanat tarihçileri ve koruma uzmanları konuyla ilgili endişelerini dile getirdi.
BAKAN ERSOY’A ÇAĞRI YAPTI: BURADA BİR YANLIŞ YOK MU?
Uzmanlar ağır tonajlı iş makinelerinin yapıya getireceği aşırı yük ve titreşim etkisinin dikkate alınması gerektiğini belirtti. Restorasyonun zarar vermek için değil, korumak için yapıldığını kaydeden uzman isimler, çalışmaların bilimsel kurallara uygun bir biçimde yapılması gerektiğinin altını çizdi.
Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy’a seslenen Sanat Tarihi Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Şerif Yaşar, “Bu akşam Ayasofya’da bir restorasyon skandalı yaşanıyor. Maalesef yüksek tonajlı iş makineleriyle Ayasofya camisinin içine, tarihi mermerlerin üzerinden kamyonlarla geçiliyor. Sayın Bakanım sizce de burada bir yanlış yok mu.Müdahale edilmesini bekliyoruz.” ifadelerini kullandı.
‘EN UFAK RİSK BİLE GÖZE ALINMAMALI’
Arkeolog ve Alan Koruma Uzmanı Doç. Dr. Müge Kortanoğlu, UNESCO ilkelerini hatırlattı. Dünya Mirası statüsünde bulunan yapılarda ağır tonajlı ekipman kullanımının yasak olduğunu kaydeden Kortanoğlu, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda şu ifadeleri kullandı:
“UNESCO ilkeleri gereği Dünya Mirası Statüsündeki yapılarda ağır tonajlı ekipman kullanımı yasaktır. Alınan tedbirler yeterli olmayabilir. Aşırı yük ve titreşim, geri dönüşü olmayan hasarlara neden olabilir.. Ayasofya çok değerlidir. Hasar görebileceği en ufak bir risk bile göze alınmamalıdır.”
Konuyla ilgili Kültür ve Turizm Bakanlığı sessiz kalırken Dezenformasyonla Mücadele Merkezi’nden bir açıklama geldi. Açıklamada, Deprem güvenliğini artırmak için ana kubbenin kurşun kaplamalarının yenilenmesine ve iç mekânın korunması için kubbenin geçici çelik konstrüksiyonla kapatılmasına Bilim Heyeti tarafından karar verildiği belirtildi. Açıklamada ayrıca vinçlerin yaratacağı hasarı önlemek için keçe, kum, kontra, ahşap karkas, xps, ses şiltesi ve baklava sac yerleştirildiği kaydedildi.
Levha yerleştirmenin bir anlamı yok
Ayasofya’nın Harvard Üniversitesi arşivindeki rölövesini paylaşan Mimar Ahmet Turan Köksal ise vinçlerin kullanılabilmesi için zemine konulan metal levhaların bir anlamı olmadığını söyledi. Köksal, “Ayasofya zemini üzerindeki çatlakların dahi bir anlamı vardır. Harvard Universitesi arşivindeki rölöve bu. Onun altına kalın ya da ince metal levha koymanız bir şey değiştirmez. Bir çatlak daha artsa ne yapacaksınız. Kamyon değil vinçmiş.” paylaşımını yaptı.