İstanbul 3. Boğaz Köprüsü’ne kavuşuyor

Dokuzuncu Osmanlı Padişahı ve ilk İslam Halifesi olan 1. Selim (Yavuz Sultan Selim) adını taşıyan köprü bugün hizmete giriyor. Osmanlı topraklarını padişahlığı zamanında 2.5 kat büyüten Yavuz Sultan Selim isminin bu köprüye verilmesi taşıdığı özelliklerin yanında bir de ismiyle heybet katılmak istenmiş gibi.

59 metre genişliği ile dünyanın en geniş, 320 metreyi aşan kule yüksekliği ile eğik askılı köprü sınıfında dünyanın en yüksek kulesine sahip asma köprüsü ve 1408 metrelik ana açıklığı ile üzerinde raylı sistem bulunan en uzun asma köprüsü durumunda.

Bu köprü Kuzey Marmara Otoyolu Projesi Odayeri-Paşaköy bölümünü kapsamaktadır. Yap-işlet-devret modeli ile ihale edilmiştir. Projenin kalan kısmı öz kaynaklarla yapılacaktır.

YAPIMCI

5 firmanın girdiği ihaleyi 29 Mayıs 2012 tarihinde İçtaş-Astaldi (İtalyan) ortaklığı kazanmıştır. İnşaatın temeli 29 Mayıs 2013’te atılmıştır. Projede 700’ü mühendis, toplam 6500 kişi çalışmıştır. Köprü tabliyelerin ağırlığı 870’er tondur. Yaklaşık 4.000 led armatürün köprüye yerleştirmesini 11 kişilik endüstriyel dağcı ekibi gerçekleştirmiştir. 16 milyon renkli armatürler köprü üzerinde ışık oyunları gerçekleştirecektir.

IC İçtaş İnşaat, IC İbrahim Çeçen Yatırım Holding A.Ş’in lokomotif şirketidir. İtalya’nın ve dünyanın en başarılı inşaat firmalarından Astaldi ulaştırma, enerji, sivil ve sınai yapı ve altyapı alanlarında ön plana çıkmaktadır. Bu firmanın yıllık cirosu 10 milyar avronun üstündedir.

KÖPRÜ NEDEN YAPILDI?

Köprünün yapılma gerekçeleri Hükümet tarafından şöyle sıralanmıştı:

- İstanbul’da 2.5 milyon kayıtlı araç vardır ve her yıl trafiğe yaklaşık 20 bin araç girmektedir.

- Mevcut iki köprü de yoğunluk nedeniyle işlevini tam yerine getirememektedir.

- İstanbul trafiğine büyük bir çözüm olacaktır. Ağır taşıtlar sadece bu köprüden geçecektir.

- Proje kapsamında kesilen her 1 ağaç için 4 ağaç dikileceğinden yeşil alanda bir eksiklik olmayacaktır. Verilen bilgilere göre bugüne kadar 1400 hektar ağaçlandırma yapılmış ve bin hektar daha alan ağaçlandırılacaktır.

GEÇİŞ ÜCRETLERİ

Köprü geçiş ücretleri ABD doları olarak tespit edilmiş durumda. Her otomobil 3 dolar, ağır taşıtlar ise 15 dolar geçiş ücreti ödeyeceklerdir.

Otoyol kullanımı ise aşağıdaki şekilde ücretlendirilmiştir:

- Kurtköy-Akyazı arası (169 km) kullanım 22 lira, kilometre başına 13 kuruş.

- Kınalı-Odayeri arası (88 km) kullanım 12 lira, kilometre başına 13 kuruş.

ÜCRET GARANTİSİ

Yapımcı ve işletici firmaya günlük 135 bin otomobil geçiş garantisi verildi. Bunu 3 dolar ile çarparsak günlük 405.000 dolar, yıllık 147 milyon 825 bin dolar ücret garantisi verilmiş durumda.

Şöyle bir örnek hesap yaparsak;diyelim ki önümüzdeki 1 yıl içinde günde ortalama 80 bin araç geçti. Yatırımcıya ödenecek ücret (135.000-80.000=55.000*3 dolar*365 gün=60.225.000 dolar) olacaktır.

Yatırımın maliyetinin yaklaşık 3 milyar dolar olduğu öngörülmektedir. Günlük araç geçiş sayı varsayımlarına göre yatırımın itfa süresi aşağıdaki tabloda görüldüğü gibi oluşmaktadır:

İşetme süresi 10 yıl 2 ay 20 gün süre olduğundan yatırımcı firmanın maliyeti çıkartması ve kâr elde etmesi için ağır vasıta geçiş sayısının otomobillere göre daha fazla olması gerekir. Tablodaki geçiş adetlerine göre yapımcı firma kısa sürede yatırımını itfa etmektedir. Diyelim ki, günde 100 ağır vasıta ve 100 otomobil geçiş yaptı bu durumda yatırım 5 yılda parasını çıkarmaktadır. Projenin kredi ile finanse edildiğini düşünürsek 1 yılda faizlere çalışılsa yatırımcıya en az 4 yılı kâr kalacak gibi görünüyor.

Umarız köprü İstanbul’un trafik sorununa bir çözüm getirir ve cebimizden de para çıkmaz!