19 Nisan 2025 Dama çözümleri
Türk Daması Federasyonu Eski Yönetim Kurulu Üyesi ve İstanbul Türk Daması Derneği Eski Başkanı Ahmet Murat Çelik'in hazırladığı Dama Köşesi her cumartesi Aydınlık Gazetesi'nde, yanıtlar Aydinlik.com.tr'de...

SAVAŞ SANATI, OYUN KÜLTÜRÜ VE TOPLUMSAL GELİŞİM
Antik dönemlerden günümüze uzanan oyun kültürü, insanlık tarihinin en ilginç ve zengin miraslarından biridir. Oyunlar, strateji ve zekâ unsurlarını barındıran, tarihsel süreçte toplumların gelişimine katkısı olan önemli unsurlardır.
Satrançtan Go’ya, Dama'dan Shōgi'ye antik dönemden modern simülasyonlara uzanan geniş bir yelpazedeki zeka oyunları bunun en etkili parçalarındandır. Stratejik düşünceyi ve karar verme becerilerini keskinleştirmiş; güçlü ve köklü toplumlar da bu araçları eğitim sistemlerine, sosyal yapılarına ve kültürel programlarına entegre ederek toplumlarını daha becerikli, zeki ve etkili kılmışlardır.
Oyunlar, bireylerin analitik düşünme, problem çözme ve uzun vadeli planlama becerilerini geliştiren insani egzersizlerdir. Bu bireylerden oluşan toplumlar elbette daha güçlü toplumlardır. Felsefi düzeyde bu yaklaşım, Plato’nun “derin bilgi kuyusu” metaforu veya Dewey’in “biyolojik aygıt” kavramlarıyla tanımlanmış, her biri farklı akıl yürütme kurallarını ortaya koymuştur.
Doğudan Batı’ya yayılan beş taşlı mangala oyunlarından Chaturanga’ya, oradan da satranç ve Xiangqi’ye evrilen bu geleneğin en önemli halkalarından biri de Japonya’da “generallerin oyunu” anlamına gelen Shōgi’dir.
Savaş sanatlarının zeka oyunlarından etkilenmesi de kaçınılmaz bir gerçekliktir. Satranç, cephelerin koordine edilmesi, izolasyon ve konsantre saldırı gibi taktiksel kavramları simüle ederek komutan adaylarının zihninde “gerçek” savaş senaryoları tasarlamalarına olanak tanımıştır.
Zamanla masaüstü ve dijital platformlara yayılan bu oyun, savaşa hazırlıkta teorik bilgi ile pratik düşünce arasındaki boşluğu da doldurmuştur.
Çin’in antik WeiQi (Go) geleneği, geniş alan kontrolü ve uzun vadeli planlama temalarına odaklanır. AlphaGo’nun zaferi, Çin stratejistlerini hem ekonomik hem de askeri alanda “uzun vadeli” düşünme kültürünü pekiştirmeye itmiştir . Go stratejileri, potansiyel tehditlerin pasif biçimde kuşatılmasını ve adım adım üstünlük kurulmasını vurgular; bu da günümüzde Çin'in jeopolitik hesaplarına ilham kaynağı olmuştur.
Günümüzde savaş eğitimi, masaüstü oyunlardan bilgisayar simülasyonlarına, karma gerçeklik (MR) ortamlarına kadar uzanan geniş bir simülasyon yelpazesi kullanır. Marine Corps Brig. Gen. Matthew Tracy, kaybetmenin bile öğrenme sürecinin bir parçası olduğunu vurgulayarak Wargaming’in subay ve er düzeyinde karar alma becerilerini geliştirdiğini belirtmiştir.
Askerî simülasyonlar, gerçek savaşın riskinden bağımsız şekilde yeni taktikler test edilmesine ve personelin psikolojik hazırlığının güçlendirilmesine olanak tanır.
Köklü ve güçlü ülkelerde oyunları toplumsal seviyeyi yukarı çekmek için kullanmışlardır.
1920’lerden itibaren Sovyet yönetimi satrancı ideolojik bir “zihinsel silah” olarak görmüş, eğitim sistemine entegre etmiş ve devlet sponsorluğunda satranç kulüpleri açmıştır . Bu sayede Botvinnik, Bronstein, Karpov, Kasparov gibi dahiler çıkarmakla birlikte uzay yarışında da büyük mesafeler alacak toplumu da oluşturmuşlardır.
Çin, WeiQi’yi (Go) yalnızca bir oyun değil, stratejik kültürün parçası olarak değerlendirmiştir. Okullarda ve parti okullarında düzenlenen Go turnuvaları, karar vericilerin sistematik düşünceyi içselleştirmesini kolaylaştırır .
Japonya ve Shōgi, “generallerin oyunu” olarak adlandırılır; orijini 6. yüzyıldaki Chaturanga’ya uzanır ve 15. yüzyılda bugünkü formuna kavuşmuştur . Geçmişte samuray okullarında taktiksel düşünce egzersizi olarak kullanılmış, günümüzde ise okullarda ve kültürel merkezlerde sürekli öğretilmeye devam etmektedir.
Büyük ve güçlü toplumların eğitim müfredatına dahil ettikleri bir zeka oyunu mutlaka var. Modern medya ve sosyal simülasyonlar da ABD’de Fort Irwin gibi merkezlerde kent savaşlarını gerçekçi koşullarda prova eden “sahte kasaba savaş oyunu" uygulamaları toplumsal hazırlığı pekiştirir.
Tarih boyunca güçlü devletler, zeka oyunlarını stratejik düşünce ve taktiksel farkındalık geliştiren bir araç olarak kullanmış; bunları eğitim sistemlerine, sosyal programlara ve kültürel faaliyetlere entegre ederek toplumlarını sürekli olarak daha becerikli, daha zeki ve daha hazırlıklı kılmışlardır. Bu mekanizmalar, yalnızca bireysel yetenekleri değil, ulusal direnci ve kolektif zekâyı da besleyerek uzun ömürlü ve etkin toplum yapılarını oluşturmuştur.
Tamda bu bağlamda "Türk toplumu Türk Daması'na neresinden ve ne derece tutunmalıdır?" Bu da gelecek haftanın konusu.
Teşkilatı Mahsusa, MİT, Temas İstanbul hepsini içeren bir makaleye hazır olun.
Bu hafta sorular kıymetli Büyük Usta Lübnanlı Mohamad Mahmoud SHEHAB ustadan gelecek. Belirli bir yapıdaki üç farklı oyun.
Şimdilik kalın sağlıcakla.
Birinci Çözüm
c34 - h34 - g2h - g3h - e2d - f3h - a45 - a57 - a78 (1-0)
İkinci Çözüm
b3c - d45 - e2d - h4g - h34 - a3b - f34 - a45 - a57 - a78 (1-0)
Üçüncü Çözüm
h4g - a45 - b3a - a35 - h34 - e3d - f3e - a56 - a68 - a8d (1-0)