05 Mayıs 2024 Pazar
İstanbul 12°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

24 yıldır gölge oyunlarına hayat veriyor: 'Kültürel Miras Taşıyıcısı'

Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın 'Somut Olmayan Kültürel Miras Taşıyıcısı' unvanına sahip, 46 yaşındaki sanatçı Cengiz Samsun, kukla ve gölge oyununda, hem kendi tasvirlerini geliştiriyor hem de oyunlarını yazıyor. İşte sıra dışı bir meslekle hayatını idam ettiren Samsun'a dair ayrıntılar...

24 yıldır gölge oyunlarına hayat veriyor: 'Kültürel Miras Taşıyıcısı'
A+ A-

Sanatçı Samsun, memleketi Hatay'da henüz 19 yaşında tiyatroyla tanışarak, Karagöz ve Hacivat'a duyduğu ilgi sayesinde gölge oyunları alanında da çalışmalar yapmaya başladı.

Kültür ve Turizm Bakanlığınca 2012'de "Somut Olmayan Kültürel Miras Taşıyıcılarına" dahil edilmesinin ardından kültürel mirası tanıtma hedefiyle yıllardır festivallere katılan Samsun, 24 yıldır da gölge oyunlarının yanı sıra kukla üretimi yapıyor.

24 yıldır gölge oyunlarına hayat veriyor: 'Kültürel Miras Taşıyıcısı' - Resim : 1

Anadolu topraklarına özgü "Hacivat ve Karagöz" ile "İbiş"i de sahneleyen sanatçı, Dünya Kukla Günü'nde, kukla tiyatrosuna başlama serüvenini anlattı.

Profesyonel tiyatroya İstanbul'da başladığını belirten Samsun, tiyatronun tarihine inerek, derin araştırmalar sonucu kuklaya, Karagöz-Hacivat'a, orta oyununa ve meddah oyunlarına yöneldiğini söyledi.

Kendi oyunları dışında başka kukla oynatıcıları, tiyatrolar ve koleksiyonerler için de üretim yaptığını ifade eden Samsun, "Ahşap, kağıt hamuru veya sünger ve sert strafor yöntemiyle eserlerimi ortaya çıkarıyorum. Ahşapta, yontması kolay yumuşak ve hafif olduğu için ıhlamur ve ayous ağacı kullanıyorum. Ayous, Afrika'dan gelen bir ağaç. Bu ağaçları kullanmamızın sebebi yapılarının homojenliği ve hafif oluşları." dedi.

24 yıldır gölge oyunlarına hayat veriyor: 'Kültürel Miras Taşıyıcısı' - Resim : 2

İpli kuklada asıl işin oynatma aparatının tasarımı olduğuna işaret eden Samsun, "Aparat ne kadar işlevsel ne kadar kuklaya uygun tasarlanırsa kukla o kadar başarılı hale gelir." bilgisini verdi.

Sanatçı Samsun, geleneksel tiyatronun önemli parçası, üç boyutlu el kuklası "İbiş" ile Karagöz-Hacivat gibi klasiklerin yanı sıra yeni hikayelerle oluşturduğu, tamamen yeni tasarlanmış kuklalar da ürettiğini kaydetti. Cengiz Samsun, şöyle konuştu:

24 yıldır gölge oyunlarına hayat veriyor: 'Kültürel Miras Taşıyıcısı' - Resim : 3

"Dolayısıyla iki türlü çalışıyorum hem klasiklerden faydalanıyoruz hem de yeni yorumlar getiriyoruz. Günümüzde halen gölge oyunlarına ilgi çok güzel. Bizler de başta çocuklarımız ve yetişkinlerimizi geleneksel sanatımız olan gölge oyunlarımızla buluşturmaya devam ediyoruz. Türk tiyatrosu kavramının varlığını sürdürmek ve bunun altını doldurmak istiyorsak, İbiş kuklamızı, Karagöz-Hacivat'ımızı, orta oyunlarımızı ve meddahımızı ihmal etmeyelim. Hem üniversitelerde ders olarak hem de sahada sanatçıları destekleyerek onların üretimine katkıda bulunalım. İnsanlarımız seyirci olarak bizleri takip etsinler, bizleri ihmal etmesinler."

Kaynak: AA
Tiyatro Sanat