30 ülkeden 120 bin öğrenciye teknik eğitim
ŞİÖ ve ASEAN ülkelerinde nitelikli personel eğitimini karşılamayı amaçlayan Luban Eğitim Atölyesi’nde "sanayi ve eğitimin entegrasyonu, okullar ve işletmeler arasında işbirliği" hedefleniyor. Eğitim modeli, mühendislik uygulamalarının ve inovasyon yeteneklerinin geliştirilmesine odaklanıyor.
Otomotivden turizme, hazır giyimden mobilyaya, inşaattan tarıma, tüm sektörlerin temsilcileri, yüksek maaşlarla dahi olsa ihtiyaçlarını karşılayacak nitelikli personel bulamadıklarından şikayet ediyorlar. Üreticiler, Türkiye’de yeterli iş gücü kaynağını yetiştirecek teknik eğitim olmadığını her fırsatta dile getiriyorlar. Çin’in ise eğitim ile sanayinin işbirliğiyle nitelikli personel yetiştirme konusunda Türkiye için de örnek oluşturabilecek kurumları mevcut. Çin Uluslararası Basın İletişim Merkezi’nin daveti kapsamında bulunduğumuz Çin gezisinde, sanayinin teknik personel ihtiyacını karşılama amacıyla faaliyet yürüten Luban Eğitim Atölyesini inceleme fırsatı bulduk.
Eski Çinli bir "zanaatkar" ve "mucit" olan Luban'ın adını taşıyan mesleki eğitim kurumu, uluslararası işbirliği ile Şanghay İşbirliği Örgütü (ŞİÖ) ve Güneydoğu Asya Uluslar Birliği (ASEAN) üyesi ülkelerin kalkınma sürecinde ihtiyaç duydukları teknik eğitime katkı veriyor.
Ortak ülkelerin ekonomik ve sosyal kalkınması için ihtiyaç duyulan nitelikli eleman yetiştirmek amacıyla kurulan okul, felsefesini "sanayi ve eğitimin entegrasyonu, okullar ve işletmeler arasında işbirliği" olarak tanımlıyor.
100 BİNDEN FAZLA MİSAFİR AĞIRLANMIŞ
Tianjin’deki merkezlerinde bulunan Luban Atölyesi Deneyim Salonu’nda, Türkmenistan, Kazakistan, Kırgızistan, Moğolistan gibi pek çok ülkeden öğrencilerle yapılan çalışmalar, ortaya konulan ürünler sergileniyor. Bugüne kadar yurt içinden ve yurt dışından 100 binden fazla misafir ağırlayan Luban Atölyesi Deneyim Salonu, çok sayıda ülkenin lideri tarafından da ziyaret edilmiş.
400 DERS
Atölye çalışmaları hakkında bilgi aldığımız kurum yöneticisi, 2016 yılındaki ilk Luban Atölyesi'nin açılışından bu yana Asya, Afrika ve Avrupa'da 30 ülkede 34 Luban Atölyesi kurulduğunun bilgisini verdi. Kurum yöneticisi, söz konusu Luban Atölyeleri’nde, 16 kategoride yaklaşık 400 ders gösterilirken, 120 binden fazla öğrenciye de teknik beceri eğitimi verildiğini belirtti.
Luban Atölyesi’nin eğitim programı, Çin'in yerelleştirilmiş Mühendislik Uygulama İnovasyon Projesi (EPIP) öğretim modeli olarak tanımlanıyor. Teknik ve beceri yeteneklerinin geliştirilmesi için tasarlanan modelin temelinde, ortak ülkelerde mühendislik uygulamaları ve inovasyon yeteneklerinin geliştirilmesine katkı verecek somut, özgün mühendislik projelerinin üretilmesi yer alıyor. Bu üretim içinde eğitim özelliğiyle kurum, Türkiye’deki Köy Enstitüleri’ne benzer bir anlayışı benimsiyor.
Luban Atölyesi yöneticileri, kurumun şu dört maddeye odaklandığını vurguladı:
- İnsanların geçim kaynaklarını iyileştirme ve beceri eğitimini güçlendirme.
- Üretim kapasitesi işbirliğini teşvik etmek için endüstri ile eğitimi entegre etme.
- Üretim yeteneklerinin geliştirilmesi.
- Mesleki eğitim için ortak bir söylem sistemi oluşturmak.
