15 Mayıs 2024 Çarşamba
İstanbul 12°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Avrupa, Atlantik'in dijital hakimiyetine karşı bayrak açtı!

Avrupa, Atlantik'in dijital hakimiyetine karşı bayrak açtı!
A+ A-
ALİ MERCAN

Atlantik-Asya saflaşmasının Batı’daki yansıması olan ABD-Avrupa Birliği (AB) ayrışması derinleşiyor. Bu yılın eylül ayı başından itibaren Atlantik-Avrupa arasındaki dijital rekabet arttı. ABD internet şirketleri, AB'nin bağımsız bir dijital sanayi kurma çabalarını şiddetle baltalıyor. Milyarlarca dolar değerindeki yatırımlar ve devasa bir lobi saldırısıyla Google ve diğer ABD şirketleri, Berlin'in kendi sektörünü büyütme planlarına saldırıyor. Almanya Başbakan’ı Angela Merkel, dijital sanayi ve iletişim alanında geri olduklarını söylemişti. ABD’nin bunu fırsata çevireceği görülüyor. Ancak Alman firmaları ve piyasa düzenleme kurulları buna karşı çıkıyor.

MİLYARLAR DEĞERİNDE YATIRIM

Google, Almanya'da iki yeni veri merkezine bir milyar avroluk yatırım yapacağını duyurdu. Avrupa’daki ABD dijital şirketleri lobi faaliyetlerine 100 milyon avro harcıyor. Google, Facebook ve Microsoft Brüksel'i merkez tutmuş en büyük üç lobici. AB düzenleme planları, bağımsız bir AB dijital endüstrisinin kurulmasını sağlamaya çalışıyor. Bunun için baskın ABD şirketlerinin pazar gücünü kırmayı amaçlıyor. Bu bağlamda, başta SPD politikacıları "Daha küçük Avrupalı ​​sağlayıcılar için rekabet koşullarını iyileştirmek." istiyor ve ABD şirketlerini bölmekten bahsediyorlar. AB Komisyonu temsilcileri dijital sanayi için düzenleyici planlarını açıklarken şunu iddia ediyorlar: “Avrupa 'dünyanın bir numaralı veri kıtası' olacak.”

Alman dışpolitika bülteni German Foreign Policy (GFP) 7 Eylül'deki makalesinde, ABD internet şirketlerinin Almanya’daki yeni yatırımlarını ele aldı:

“ABD şirketi Google veri depolama hizmetlerine yönelik artan talebe yanıt vermek için Almanya'daki iki veri merkezine 1 milyar avro yatıracağını duyurdu. Önde gelen ve Atlantik yörüngeli Alman medyası ve bazı politikacılar, bunu memnuniyetle karşıladılar. Google yönetimi, önümüzdeki yıl Hanau'da 'dünyanın en büyük İnternet merkezi DE-CIX'e sadece 20 kilometre uzaklıkta', 10.000 metrekarelik bir alanda faaliyete geçiyor. 2022'de 'Cloud Region Berlin-Brandenburg' da ikincisi kurulacak. Bu yatırımla Google, öncelikle 'reklam ve veri ile satış' üzerine kurulu iş modelini 'daha geniş bir zemine oturtup', Microsoft ve Amazon'u yakalamak istiyor. Enerji ihtiyacı olan merkezler için elektriğin çoğu yenilenebilir kaynaklardan gelmeli; Fransız Engie grubunun Alman şubesi ile yapılan ilgili bir anlaşma, IT grubu tarafından rüzgar ve güneş enerjisi sistemlerinin dolaylı finansmanını sağlıyor. Google, 2030 yılına kadar hizmetlerini yalnızca 'yeşil', CO2 içermeyen enerjiyle işletmek istiyor.”

ABD’NİN DİJİTAL YAYILMASINA ALTERNATİF

ABD internet devlerinin yatırım planlarına tepki olarak Federal Ekonomi Bakanı Peter Altmaier (CDU), hem dijital altyapılarının genişletilmesi hem de öngörülen enerji geçişi için geçerli olan bir iş yeri olarak Almanya için "güçlü bir sinyal” dedi. Altmaier'e göre, CO2'siz enerji üretimi artık "yer seçiminde merkezi bir faktör". Veri merkezleri, "kömürle çalışan elektrik santrallerinden gelen elektrikle beslendikleri" sürece küresel ısınmaya katkıda bulunuyor." Google'ın Berlin, Frankfurt, Hamburg ve Münih'teki işyerlerinde 2 bin 500 çalışanı var. Aslında kendi müşterilerinin "ABD'deki sistemleri kullanmak" yerine sunucuları "Almanya'da bulunan" depolama hizmetlerini tercih etmek için "yasal ve düzenleyici nedenler" de var. Gelecekte, Google müşterileri "iki depolama bölgesi" arasından seçim yapabilir. Alman merkezler, ABD merkezlerine alternatif olabilir.

ABD’NİN AB’DE YOĞUN LOBİ FAALİYETLERİ

Yatırım planlarına paralel olarak diğer ABD internet şirketleri gibi Google da Brüksel'de lobi saldırısı başlattı. Brüksel'de "Google, Amazon, Facebook & Co" ile gerçek bir "lobi savaşı" sürüyor. LobbyControl kuruluşu internet platformları için daha katı kurallar öngörüyor. Bir bütün olarak teknoloji endüstrisi, AB mevzuatını etkilemek için "dernekler, lobi ajansları, düşünce kuruluşları ve hukuk firmalarından oluşan geniş bir lobi ağına" 33 milyon avro yatırım yapıyor. Buna karşılık, otomobil endüstrisinin lobi harcamaları 10 milyon avro ile bunun üçte birinin altında.

AB başkentlerinde söz sahibi olmaya çalışan ABD dijital şirketleri var; LobbyControl'e göre, Avrupa lobi harcamaları 97 milyon avroyu buluyor. Brüksel'deki "lobi savaşına" liderlik eden Google, Facebook ve Microsoft, her biri beş milyon avrodan fazla harcama yapıyor; Apple de "sadece" 3,5 milyon avro yatırım yaptı. LobbyControl, dijital endüstrinin şu anda otomotivden ve geleneksel olarak çok aktif "ilaç veya finans lobisinden" daha iyi performans gösterdiğini bildiriyor. Karşılaştırma için: Bayer AG, aynı dönemde Brüksel lobi makinesine yaklaşık 4,25 milyon Euro pompaladı; çokuluslu Shell benzer bir miktar harcadı. Silikon Vadisi şu anda Brüksel'deki lobi yatırımlarının yüzde 20'sinden sorumluyken, Çin ve Hong Kong'daki şirketler ilgili harcamaların "yüzde 1'inden azından" sorumlu. "140'tan fazla lobici" şu anda Brüksel'de yalnızca Google, Amazon, Facebook, Apple ve Microsoft için çalışıyor.

ABD internet devlerinin lobi kampanyaları ve yatırım saldırıları özellikle iki AB yasa teklifine yöneliktir:

“Dijital Hizmetler Yasası (DHY) ve Dijital Piyasalar Yasası (DPY).” AB, bu yasalar ile ABD internet devlerinin çevrimiçi platformlarını daha düzenli olmaya zorlamak istiyor; bu, diğer şeylerin yanı sıra "dijital içeriğin, öneri sistemlerinin ve çevrimiçi reklamcılığın denetlenmesine" yöneliktir. DHY'nin temel amacı, aşırı "çevrimiçi platformların tekel benzeri pazar gücünü" kırmak. LobbyControl, çevrimiçi platformlara erişimi "kapı bekçileri" olarak kontrol eden ABD şirketleri için kapsamlı bir "emir ve haberci listesi" geliştiriliyor, LobbyControl'ü formüle ediyor. Artık yasal süreçte de mücadele ediliyor. Almanya'da Google, 2021'in ortalarından bu yana, sosyal medyanın kullanıcı verilerini yetkili makamlara iletmesini zorunlu kılan ve 2018'de yürürlüğe giren Ağ İcra Yasası'nın genişletilmesine karşı dava açıyor. Bir YouTube yöneticisi, geçtiğimiz günlerde üst sınırları yükseltilen yasanın "Alman anayasasını ve Avrupa yasalarını" ihlal ettiğini söyledi. YouTube, Google grubunun bir parçasıdır.

BERLİN ABD HAKİMİYETİNE KARŞI ALMAN ŞİRKETLERE ALAN AÇIYOR

Berlin Yönetimi, ABD şirketlerinin hakimiyetini kırmak ve Alman şirketlerine daha fazla pazar payı vermek istiyor. SPD politikacıları, Almanya'nın ABD şirketlerinin "büyük platformlarına" karşı proaktif bir şekilde harekete geçerek "öncü bir rol" üstlendiğini söyledi. İlgili AB projelerinin hala "yıllara" ihtiyacı olacağından, Berlin "yeni yasayı ilerletiyor." AB Komisyonu'nun planları "küçük rakipler için daha fazla alan" yaratmak ve büyük şirketlerin alanını ciddi biçimde kısıtlamayı amaçlarken, SPD dijital politikacıları haziran ayında ABD şirketlerinin dağılmasını bile tartıştı. Avrupa, ABD rekabetinin bastırılmasına ilişkin tartışma, ABD hükümetinin "baskın şirketlerin ayrışmasını" sağlama çabalarıyla ivme kazandığı söyleniyor.

“Brüksel ve Berlin'deki yasama teklifleri, ABD hegemonyasının sarsılması da göz önüne alındığında son derece iddialı hedefler içeriyor . AB komisyon üyeleri Thierry Breton ve Margrethe Vestager, 2020 sonunda AB veri akışının "Amazon, Google veya Facebook gibi ABD şirketleri üzerinden akışının" kabul edilemez olduğunu açıkladılar ve şunu önerdiler: "Avrupa yükselmeli", "küresel bir veri kıtası haline gelmelidir."

ABD hegemonyasının sönümlenmesi Avrupa’nın diğer alanlar yanında internet ve dijital depolamalarda da bağımsız davranarak kendisini gösteriyor. Özellikle Almanya gittikçe Avrasya’ya yönelen adımlar atıyor. Genel seçimler yaklaşırken Atlantik karşıtlığının koalisyon partileri tarafından değerlendirildiği dikkat çekiyor.

Microsoft Avrupa Atlantik Google Apple Facebook dijital medya