Bakan Yusuf Tekin: 821 bin öğretmen atadık
Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, 2026 yılında Milli Eğitim Bakanlığına ayrılan bütçenin 1 trilyon 943 milyar 965 milyon 746 bin TL olduğunu bildirdi.
Bakan Yusuf Tekin, “2002-2003 eğitim öğretim yılında resmi okullarımızda 515 bin 253 öğretmen görev yaparken bu sayı 2024-2025 eğitim öğretim yılında 1 milyon 34 bin 564’e yükselmiştir. AK Parti hükûmetleri boyunca 821 bin 351 öğretmen atadık.” dedi.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu, Milli Eğitim Bakanlığının 2026 yılı bütçe ve kesin hesap görüşmeleri için toplandı. Bakan Tekin’in komisyon sunumunda dikkat çekenler şöyle oldu:
‘MEB BÜTÇESİ İLK SIRADA’
“Milli Eğitim Bakanlığı merkezi yönetim bütçesi 2003’ten itibaren ilk sırada yer almış ve 2026 bütçesinde de yerini korumuştur. 2026 eğitim bütçesinde eğitim kurumları için tahsis edilen kaynakların toplamıyla 2 trilyon 905 milyar 40 milyon 206 bin liradır. Bu meblağ merkezi yönetim bütçesinin yüzde 15,33’üne tekabül etmektedir.
DERSLİK BAŞINA ÖĞRENCİ SAYISI DÜŞTÜ
“2002-2003 eğitim öğretim yılında ilköğretimde derslik başına düşen öğrenci sayısı 36 iken 2024-2025 eğitim öğretim yılında bu sayı 23 oldu. Ortaöğretimde de benzer bir iyileşme olmuş ve 2002-2003 eğitim öğretim yılında derslik başına düşen öğrenci sayısı 30 iken 2024-2025 eğitim öğretim yılında bu sayı 20 oldu. İlköğretimde öğretmen başına düşen öğrenci sayısı ise 2002-2003 eğitim öğretim yılında 28 iken 2024-2025 eğitim öğretim yılında 15, ortaöğretimde de 18 iken 11 olmuştur.
‘PISA PUANIMIZ YÜKSELDİ’
“Ülkemizin PISA okuma becerileri alanındaki puanı 2003 yılında 441 iken 2022’de 456’ya yükseldi. 2024 yıl sonu itibarıyla; 1 trilyon 105 milyar 444 milyon 631 bin 33 TL harcama yapılmıştır.”
MUHALEFETİN 4+4+4 TEPKİSİ
Tekin’in sunumuna muhalefetten sert tepki geldi. “Bizzat sizin iktidarınızın icadı olan 4+4+4’ün bugün işe yaramadığını itiraf eden sizsiniz. Değiştirmek isteyen sizsiniz.” diyen CHP Milli Eğitim Bakanlığından Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Suat Özçağdaş, şunları dile getirdi:
“’Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ gibi kendi siyasi partinizin seçim bildirgesinin ismini koyduğunuz, kaynağı belli olmayan, hiçbir ölçme değerlendirme ile belirlenmemiş bir modelin sonuçlarıyla ilgili konuşan sizsiniz. Açık öğretim ve hayalet sınıflar sorunu yaratan sizsiniz. Meslek liselerinde ölen çocuklar sorunu yaratan sizsiniz. Okul öncesinde yaşanan sorunları görmezden gelen sizsiniz. Temizlik, güvenlik, 20 bin köy okulunun kapatılması, altyapı-donanım eksiklikleri gibi sorunlara temas etmek zorundayız.”
‘OKULLAŞMA ORANI DÜŞTÜ’
Okullaşma oranlarındaki düşüşe dikkat çeken Özçağdaş, Bakanlığın kendi verilerinden örnekler vererek, “İlkokulda okullaşma oranı 2012’den bu yana 98,9’dan 95,4’e düşmüş. Ortaokulda 93,1’den 89,1’e düşmüş… 3-5 yaş 51,9’dan 49’a düşmüş.” dedi. OECD ortalamalarının gerisinde kalındığını hatırlatan Özçağdaş, zorunlu eğitimin genişletilmemesini eleştirdi.
MESEM TEPKİSİ
MESEM’lerde yaşanan çocuk ölümlerine dikkat çeken Özçağdaş, “2025’te 82 çocuk hayatını kaybetti. 2024’te 71 çocuk, 12 yılda 819 çocuk hayatını kaybetti. MESEM bir çocuk öldürme mekanizmasıdır.” diye konuştu.