17 Mayıs 2024 Cuma
İstanbul 17°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Çinli firmadan Türkiye’ye yatırım

MG değerlendirme toplantısının gündemi elektrikli araçların tebliğine ilişkin düzenleme oldu. Çinli otomotiv markaların Türkiye’ye yatırım ilgisine ilişkin de konuşan Doğan Trend Otomotiv CEO’su Dağtekin, ‘Otomotiv üretim merkezine dönüşmek isteyen ülkelerle rekabet halindeyiz.’ dedi

Çinli firmadan Türkiye’ye yatırım

Çin’in en büyük otomotiv üreticisi konumundaki SAIC ile işbirliğinin dördüncü senesine giren Doğan Trend Otomotiv, yeni MG otomobil modellerini piyasaya sürmek için hazırlanıyor. MG’nin 2023 değerlendirmelerini ve 2024 öngörülerini paylaşan Doğan Trend Otomotiv CEO’su Kağan Dağtekin ve Doğan Tren Otomotiv Markaları Genel Müdür Yardımcısı Tibet Soysal, Ticaret Bakanlığının elektrikli araçlar için yayımladığı Bazı Elektrikli Araçların İthaline İlişkin Tebliğ'e ilişkin yol haritalarıyla ilgili bilgiler de verdi.

Geçen sene 5.3 milyon satışla Çin’in en büyük üretici olan SAIC, 1.2 milyon adetle Çin dışında satış hacmi en büyük otomotiv grubu. Çin'in en büyük otomotiv üreticisinin partneri olarak MG markasını Türkiye’ye getiren Doğan Trend Otomotiv, Türkiye’de MG ile büyümeyi hedefliyor. Toplantıda MG’nin bu sene yeni getireceği 2 otomobil de tanıtıldı. Piyasaya MG3 ve Cyberster modellerini sürecek olan grubun beklentisi yüksek.

ORTAKLIK MI SATIN ALMA MI?

Avrupa Birliği ve Serbest Ticaret Anlaşması imzalanan ülkeler menşeli olmayan elektrikli araçların serbest dolaşıma girişi için 7 coğrafi bölgede en az 20 yetkili servis istasyonu, ithalatı yapılacak her bir marka için Türkiye'de kurulmuş en az 40 personele sahip Türkçe çağrı merkezi ile hizmet verilmesi, ithalatı yapılacak eşyanın imalatçısının yurt içinde yerleşik yetkili temsilcisinin olması şartları koşulmuştu.

Elektrikli araç tebliğine dair hazırlıklarını sürdürdüklerini bildiren Doğan Trend Otomotiv CEO’su Kağan Dağtekin, Electric Vehicle (EV) ile ilgili personel eğitimi, çağrı merkezi operasyonları, yol yardım araçları ve batarya takip sistemine ilişkin koşullarda sorun yaşamadıklarını ancak 7 bölgede 20 servis kurulumuna ilişkin düzenlemenin teknik detaylarında sıkıntılar olduğunu ifade etti. Dağtekin, şunları söyledi:

“Şu an tebliğdeki teknik şartları fazlasıyla yerine getiren 30 tane servisimiz var. Biz bunların 20’sini ortaklık yoluyla mı yoksa satın almayla mı üzerimize alacağız? Bu detayları konuşuyoruz… Rekabet hukukuyla çelişen yerler var. Tesisleri kendimiz kurduğumuz anda bayilerimizle doğrudan rekabet eder hale geleceğiz. Bu anlamda emin olamadığımız yerler var.” dedi.

Haziran ayına kadar yetecek elektrikli araç stoğu ile sürece hazırlandıklarını kaydeden Tibet Soysal da bayilerini mağdur etmeyecek bir çözüm arayışında olduklarını, yol haritalarının iki ay içinde belli olacağını vurguladı.

‘HİÇBİR BAYİMİZİ ÜZMEYİZ’

Bayilerle ortaklık fikrinin makul bir çözüm olup olamayacağı sorusu üzerine ise Kaan Dağtekin, “Olabilir ama ortaklık bizim, ‘kendi kuruluşun’ ifadesini karşılıyor mu onun garantisini almamız lazım. Bu yatırımı yapmış, yetkili servislerimiz var. Bizim onların yanına dükkân açmamız doğru olmaz. Yatırım yapacağız, ama altı sonra ‘gerekli değil’ de denilebilir. O yüzden temkinli gitmek adına biraz önden araçlarımızı aldık. Yetkili servislerimizi, satıcılarımızı korumak zorundayız. Buralara gelirken biz tek başımıza ilerlemedik, onlarla geldik. Biz hiçbir bayimizi haksız yere üzmeyiz.”

YATIRIM PLANI GÜNDEMDE

Çinli firmaların Türkiye’ye olan ilgisi bağlamında, SAIC markasının Türkiye’de yatırım planlarının gündeme gelip gelmeyeceği üzerine sorulan soru üzerine Dağtekin, şunları dile getirdi: “Bu konuyla ilgili 2 senedir çalışıyoruz. Olumsuz giden bir şey yok. Türkiye, Avrupa'nın en önemli üretim kapasitesine sahip ülkelerinden biri. Enerji maliyeti ve uzun vadede çok daha öne çıkacak yenilenebilir enerji üretme becerisiyle Türkiye, tüm otomotivcilerin, önemli bir paydaşı olacak.

“Çinlilerin Türkiye'ye ilgisi var ama bu yarışta Almanya, Fransa gibi büyük ülkeler de var. Bir de Doğu Avrupa'dan da çok agresif şekilde, desteklerle bir otomotiv üretim merkezine dönüşmek isteyen ülkelerle rekabet halindeyiz.”

ENDİŞEYE MAHAL YOK

Çinli firmadan Türkiye’ye yatırım - Resim : 1
Kağan Dağtekin

Doğan Trend Otomotiv CEO’su Kağan Dağtekin, yayınlanan tebliğin ardından sosyal medyada elektrikli araçların satışının yasaklandığını öne süren paylaşımlarla insanların “Biz elektrikli araba alırsak ne yaparız?” endişesi duymaya başladığını ancak durumun böyle olmadığını vurguladı. Dağtekin, şunları kaydetti:

“Endişe etmelerine gerek yok, satış yasaklanmadı. Önümüzdeki 6 ay yetecek kadar aracımız da var, tedbirliyiz. Bu süre zarfında da bu gereklilikleri tamamladığımız zaman zaten herhangi bir aksaklık olmadan yolumuza devam edeceğiz. Her durumda bugün, bu araçların satışı yasak değil, insanların endişe etmesini gerektirecek bir durum yok. Sadece bu işlemleri yapmayanlar ithal edemiyorlar.”

KÜÇÜLEN PAZARDA BÜYÜME HEDEFİ

Çinli firmadan Türkiye’ye yatırım - Resim : 2

Türkiye’deki araç satışlarıyla ilgili değerlendirmelerini paylaşan Doğan Trend Otomotiv Markaları Genel Müdür Yardımcısı Tibet Soysal “Değişik bir sene yaşadık ama sonunda rekor geldi. Ben hep diyorum 2 ayrı sene gibiydi. Sonunda binek araç pazarı 967 bin gibi bir rakamla rekor kırdı ve toplam binek ve hafif ticari araç satışlarıyla da pazar 1 milyon 200 bini geçerek tarihi bir rekor kırdı.” dedi. Türkiye özelinde elektrikli araç pazarına ilişkin konuşan Soysal, şunları söyledi: “Pazar en büyük büyümesini geçen sene yaptı. Bir önceki sene 7 binden az araç satılmıştı. Geçen sene 70 bine yakın elektrikli araç satıldı ve ortalama yüzde 6,8 paya ulaştı. Elektrikli araçların ilk defa dizeli araç satışlarını geçtiğini gördük kasım ve aralık aylarında.

YÜZDE 10 TAHMİNİ

“ÖTV muafiyeti sebepli büyük bir talep var. Tüketiciler daha çok benzinli araçlara yöneliyorlar. Dolayısıyla elektrikli araçlarda şu anda suni bir düşüş görünüyor. Ama 2024’ün geneline baktığımızda, Türkiye’de elektrikli araç satışlarının yüzde 10’ların altında olacağını düşünmüyoruz. “2024’te yüzde 30-35 arası bir daralma bekliyoruz. Bizim öngörümüz, otomobil pazarının 967 binlerden 600-650 bin adetler arası bir yere oturacağı yönünde. İkinci, üçüncü çeyrekte seçim sonrası talepte yavaşlama olacağını, sene sonuna doğru yine ivmelenmenin başlayacağını düşünüyoruz. Buna rağmen bizim satış hedefimiz artış yönünde. 20 bin adet ve üzerine çıkarmayı hedefliyoruz. Bayi sayımızı da 30’dan 40’a çıkarmayı hedefliyoruz.”

ÇİN elektrikli araç Otomotiv