Yandex
05 Aralık 2025 Cuma
İstanbul
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Hürjet’in motoru yerli mi, hangi sistemleri kullanıyor? İşte merak edilenler

Türkiye’nin ilk jet motorlu eğitim ve hafif taarruz uçağı Hürjet’in motoru yeniden gündeme geldi. Peki Hürjet’in motoru yerli mi, hangi sistemleri kullanıyor?

Hürjet’in motoru yerli mi, hangi sistemleri kullanıyor? İşte merak edilenler
Hürjet’in motoru yerli mi, hangi sistemleri kullanıyor? İşte merak edilenler

Türkiye’nin savunma sanayii alanındaki en önemli projelerinden biri olan Hürjet, teknik gücü ve modern donanımıyla dikkat çekiyor. TUSAŞ (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii) tarafından geliştirilen bu uçak, Türkiye’nin ilk jet motorlu eğitim ve hafif taarruz uçağı olma özelliğini taşıyor. Ancak en çok merak edilen konu, Hürjet’in motorunun yerli olup olmadığı.

HÜRJET’İN MOTORU YERLİ Mİ?

TUSAŞ yetkililerinin açıklamalarına göre Hürjet’in ilk prototipinde Amerikan menşeli F404 motoru kullanılıyor. Bu motorun kullanımı için gerekli izinler ABD Kongresi tarafından onaylandı. Ancak Türkiye, orta ve uzun vadede tamamen yerli bir jet motoru üretmeyi hedefliyor.

YERLİ MOTOR ÇALIŞMALARI DEVAM EDİYOR

Hürjet’in motoru şu anda yerli üretim olmasa da, TUSAŞ Motor Sanayii (TEI) ve Baykar öncülüğünde yürütülen yerli motor çalışmaları hızla devam ediyor. Yaklaşık 20 bin libre itki gücüne sahip bir motorun geliştirilmesi hedefleniyor.

Baykar’ın açıklamasına göre, 5 yıl içinde hazır hale getirilmesi planlanan bu motor, yalnızca Hürjet’te değil aynı zamanda KIZILELMA’nın yeni versiyonlarında da kullanılacak. Bu gelişme, Türkiye’nin savunma alanında dışa bağımlılığı azaltma yolunda önemli bir adım olarak değerlendiriliyor.

TUSAŞ VE TEI’DEN YERLİLİK VURGUSU

TUSAŞ Genel Müdür Yardımcısı ve TEI Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Fahrettin Öztürk, Hürjet ve KAAN projeleriyle ilgili yaptığı açıklamada, Türkiye’nin motor üretimi konusundaki kararlılığını vurguladı.

Prof. Öztürk, “Hürjet için motor iznimizi aldık ve o tamamlandı. O da F404 motoru bildiğiniz üzere. KAAN için ise süreç devam ediyor. Şu anda F110 motoru için bir reddedilme yok. Yani ‘Bizim motorumuz yok, KAAN üretemiyoruz’ diye bir şey söz konusu değil.” ifadelerini kullandı.

Bu açıklama, Türkiye’nin yerli motor üretiminde aşama kaydettiğini ve gelecekte tamamen milli motorlu jetlere sahip olmayı hedeflediğini gösteriyor.

Hürjet