Yandex
05 Aralık 2025 Cuma
İstanbul 10°
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

İş dünyası yapay zekâ ile dönüşüyor

TÜSİAD ve Bain & Company’nin ortak raporuna göre, Türkiye’de şirketlerin çoğu üretken yapay zekâyı stratejik öncelik haline getirirken, uygulamalar destek fonksiyonlarıyla sınırlı kalıyor. Liderlik ve kültürel dönüşüm eksik, en büyük sorun ise uzman insan kaynağına erişim.

İş dünyası yapay zekâ ile dönüşüyor
EKONOMİ SERVİSİ

TÜSİAD Dijital Stratejiler ve Yeni Teknolojiler Çalışma Grubu bünyesinde, Bain & Company işbirliğinde hazırlanan “Üretken Yapay Zekaya Hazır Olmak: Yetenek, Liderlik ve Kültürel Dönüşüme Dair Perspektifler” başlıklı rapor, dün TÜSİAD Genel Merkezi'nde düzenlenen bir toplantıyla kamuoyuyla paylaşıldı. Rapor, üretken yapay zekanın; iş gücü dinamikleri, organizasyonel yapılar, liderlik anlayışı ve kurum kültürü üzerindeki etkilerini kapsamlı bir anket çalışmasından elde edilen bulgular ışığında ele alıyor.

Toplantının açılış konuşmaları TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Turan, TÜSİAD Yönetim Kurulu Üyesi ve Dijital Türkiye Yuvarlak Masası Başkanı Perihan İnci ve Bain & Company Şirket Ortağı Armando Guastella tarafından yapıldı. Ardından, TÜSİAD Dijital Stratejiler ve Yeni Teknolojiler Çalışma Grubu Başkanı Burak Aydın, dijital dönüşüm sürecinde üretken yapay zekanın rolüne ilişkin değerlendirmelerini paylaştı.

135’in üzerinde üst düzey yöneticiyle yapılan anket ve görüşmelere dayanan rapor, Türkiye iş dünyasının ÜYZ dönüşümüne bakışını ortaya koydu. CEO’ların yüzde 88’i üretken yapay zekânın sektörlerini dönüştüreceğine inanırken, sadece yüzde 30’luk bir CTO/CIO kesimi kurumlarının bu dönüşüme dair net bir yol haritasına sahip olduğunu belirtti.

Bain & Company Şirket Ortağı Armando Guastella ve Kıdemli Yöneticisi Ersin Seçkin'in rapora ilişkin sunumlarında şu ifadeler yer aldı:

‘DÖNÜŞÜM BAŞLANGIÇ AŞAMASINDA’

“Rapora göre, Türkiye’de ÜYZ uygulamaları henüz dönüşümsel seviyeye ulaşmadı. Kullanımlar daha çok bilgi teknolojileri (yüzde 48) ve müşteri hizmetleri (yüzde 42) gibi destek fonksiyonlarında yoğunlaşırken, satış ve ürün geliştirme gibi temel iş birimlerinde entegrasyon hâlâ sınırlı düzeyde. Şirketlerin çoğu ‘bekle-gör’ yaklaşımını sürdürürken, bazı öncü firmalar kültürel hazırlık ve değişim yönetiminde ilerleme kaydediyor.

‘EN BÜYÜK ENGEL NİTELİKLİ İNSAN KAYNAĞINA ERİŞİM’

“ÜYZ’nin kurumsal yayılımında karşılaşılan en büyük engellerden biri nitelikli insan kaynağına erişim. CTO ve CIO’lar için en kritik öncelik, bu alandaki uzman yeteneklere ulaşmak. Mevcut durumda ÜYZ yetkinlikleri, çoğunlukla küçük teknik ekiplerle sınırlı kalıyor. Raporda, ‘Geniş çaplı benimsemenin psikolojik direnci kıracak farkındalığın artması ve eğitimle hız kazanabileceği’ vurgulanıyor.

‘KÜLTÜR VE YÖNETİŞİM DE DÖNÜŞMELİ’

“TÜSİAD ve Bain’in ortak çalışması, üretken yapay zekâ dönüşümünün yalnızca teknoloji yatırımlarıyla değil, liderlik, organizasyon yapısı ve çalışma biçimleriyle de desteklenmesi gerekiyor. Raporda şirketlere dört odak alanı öneriliyor:

- Değer odaklı yol haritası belirleme

- İş yapış biçimlerinin yeniden tasarımı

- Rollerin ve yetkinliklerin yeniden tanımlanması

- Geleceğe hazır organizasyon yapılarının inşası

‘TÜRKİYE’DE STRATEJİK İŞBİRLİKLERİ ARTMALI’

“Rapor, Türkiye’nin 2024-2025 Ulusal Yapay Zekâ Eylem Planı kapsamında önemli hedefler belirlediğini ve Avrupa Birliği Yapay Zekâ Yasası’yla uyumlu düzenlemeleri önemsediğini hatırlatıyor. Ancak Türkiye’nin yapay zekâya yaptığı yatırımın 2019–2024 arasında yalnızca 0,5 milyar dolar seviyesinde kaldığı, küresel yatırımların ise 725 milyar dolara ulaştığı gösteriliyor. Kamu, özel sektör ve akademi arasında stratejik işbirliklerinin artırılması gerekiyor.”

Sunumlarının ardından program, bir panel oturumuyla sona erdi.

TÜSİAD Yapay zeka