Karakutu Kayseri’de çözülecek
20 askerimizin şehit olduğu askeri kargo uçağının düşme nedeni, Kayseri’ye getirilen karakutu ve uçak parçalarıyla aydınlanacak.
Azerbaycan’dan Türkiye’ye gelmek üzere havalanan Milli Savunma Bakanlığına ait C130 tipi askeri kargo uçağının Gürcistan-Azerbaycan sınırına yaklaşık 5 kilometre uzaklıktaki Kakheti bölgesinde düşmesi sonucu 20 asker şehit oldu. Milli Savunma Bakanlığı, düşen askeri kargo uçağımızın enkazında arama kurtarma ve kaza kırım ekibinin incelemelerine Gürcistan makamları ile koordineli olarak dün saat 06.30’da başlandığını açıkladı. Şehit askerlerin kimlikleri de kamuoyuyla paylaşıldı. Öte yandan kara kutunun bulunduğu, kaza kırım ekiplerinin inceleme yapması için Kayseri’ye gönderildiği belirtiliyor. Uzmanlara göre kara kutu, ABD’ye gönderilmeden Türkiye’de çözülebilecek.
Aydınlık’a konuşan uzmanlar, düşen C130 tipi uçağın, dünyadaki en sağlam uçaklardan olduğunu, bunların modernize edilmesinin de Türk Hava Kuvvetleri tarafından yapıldığını belirtti.
‘ÇEŞİTLİ İHTİMALLER VAR’
Emekli Hava Korgeneral Erdoğan Karakuş, bu tip durumlar için Hava Kuvvetlerinin denetleme heyeti olduğunu ve şu anda teknik personelin bölgede inceleme yaptığını söyledi. Karakuş şu ifadeleri kullandı:
“Burada önemli olan karakutu incelemesidir. Parçalar bazı yerlere dağılmış gibi görünüyor. 1 motorun da uçaktan ayrıldığını görüyoruz. Çeşitli ihtimaller söz konusu. Bugünkü teknoloji kaza nedenini ortaya çıkarmakta zorluk çekmez. Pilot ve kule konuşmaları karakutu tarafından kaydediliyor. Bunlar ortaya çıkacaktır.”
‘TÜRK HAVA KUVVETLERİ TARAFINDAN MODERNİZE EDİLDİ’
“Bu uçaklar çok sağlam bir uçak. Yaşlı olabilir ama devamlı bakımları yapılıyor.” diyen Karakuş şöyle devam etti:
“Aynı zamanda bu uçaklar Türk Hava Kuvvetleri tarafından modernize edildi. Bu nedenle de ömrü uzun bu uçakların. Dünyanın en sağlam uçaklarından biri. F-4 uçaklarının da geçen sene Türkiye envanterine girmesinin 50. yılı kutlanmıştı. Bu uçaklar da halen kullanılıyor. Bunların hepsinin ömrü çizelge halinde tutulur. Uçağın ne zaman kenara çekileceği bellidir. Kullanım özelliğine göre de uçaklar değerlendirilir. Uçaklara yeterli bakım yapılması önemli. Bu bakımların da yapıldığını söyleyebiliriz.”
‘MSB AÇIKLAMALARI ESAS ALINMALI’
Karakuş son olarak, resmi kaynaklardan yapılan açıklamaların önemli olduğunu kaydederek, “Bu konuda Milli Savunma Bakanlığı açıklamaları esas alınmalıdır. Ona göre hareket edilmeli. İnceleme sonucu çok uzun sürmez. Bir iki saatte bir kanaat belirlenir. O kanaat üzerine çalışmalar yapılır.” şeklinde konuştu.
‘KAZA RAPORUNU BEKLEMELİYİZ’
Emekli Hava Kurmay Albay İhsan Sefa da şöyle konuştu:
“Bu tip uçaktan Hava Kuvvetlerinde 19 tane var. Bugüne kadar hiçbir kazası olmadı. Bunların bakımları sürekli yapılıyor. Son derece emniyetli. 4 motoru var. Dünyada 70 ülke bu uçağı kullanıyor. Kazanın oluşuna bakarsak kuyruk bölümü, burun bölümü kopmuş. Yapacağımız yorumlar erken olur. Kaza raporunun çıkması lazım. Karakutunun incelenmesi lazım. Sabotaj ihtimali akla gelebilir. Ancak bütün bu incelemelerde sonra olay ortaya çıkacak.”
‘TÜRKİYE UÇAK BAKIMINDA TECRÜBELİ’
İhsan Sefa ayrıca şu değerlendirmelerde bulundu:
“Türk Hava Kuvvetlerinde bu uçakların bakımları çok iyi yapılıyor. Havacılıkta her şey olabilir. Ancak Türkiye’nin uçak bakımı konusunda çok tecrübeli olduğunu söyleyebiliriz. Bu uçaklar neredeyse 60 yıldır kullanılıyor. 1 tane kaza olmadı bugüne kadar. Böyle bir kaza çok enteresan. Şu aşamada net bir şey söylemek çok zor. Milletimizin başı sağ olsun.”
‘İÇERİDEN YA DA DIŞARIDAN BİR KUVVET SONUCU’
Emekli Hava Pilot Binbaşı ve Emekli Kaptan Pilot Sedat Müniroğlu ise şehitlere Allah’tan rahmet, yakınlarına baş sağlığı dileyerek şu açıklamayı yaptı:
“İlk etapta baktığımızda uçağın yapısal bütünlüğünün bozulduğu görülüyor. Bu da ilk ihtimal olarak içeriden veya dışarıdan bir şekilde bir kuvvetle bu olayın meydana gelmiş olabileceğini değerlendirebiliriz. Uçak durup dururken parçalanmaz. Buna bir kuvvetin neden olması gerek. Daha yakından baktığımızda videoya uçağın burun kısmının ve gövdenin kanatlardan sonraki kısmının uçaktan ayrıldığını görüyoruz. Şimdilik en ihtimal görünen, motor panelinden birinin koparak gövdeyi deldiği şeklinde. Sabotaj olayına çok fazla ihtimal vermiyorum. Bir uçak kazası ve buna neden olan hususun motor panelinden birinin kopması olabileceği ihtimali kuvvetli. Tabiki karakutunun bulunmasıyla tablo daha da netleşecektir. Kaza kırım raporunun takip edilmesi, sosyal medyada bilinçli bilinçsiz yorumlardan kaçınılması çok daha doğru olacaktır.”
Şehit düşen askerlerimiz
Milli Savunma Bakanlığı, Azerbaycan-Gürcistan sınırında düşen askeri kargo uçağında şehit olan askerlerin kimlik bilgilerini paylaştı. Bakanlığın sosyal medya hesabından yapılan paylaşıma göre, şehit askerlerin kimlik bilgileri şu şekilde: “Hava Pilot Yarbay Gökhan Korkmaz, Hava Pilot Binbaşı Serdar Uslu, Hava Pilot Binbaşı Nihat İlgen, Hava Pilot Üsteğmen Cüneyt Kandemir, Hava Uçak Bakım Üsteğmen Emre Mercan, Hava Uçak Bakım Astsubay Kıdemli Başçavuş Nuri Özcan, Hava Uçak Bakım Astsubay Kıdemli Başçavuş Ümit İnce, Hava Uçak Bakım Astsubay Başçavuş Hamdi Armağan Kaplan, Hava Uçak Bakım Astsubay Başçavuş Burak Özkan, Hava Uçak Bakım Astsubay Başçavuş İlker Aykut, Hava Uçak Bakım Astsubay Başçavuş Akın Karakuş, Hava Uçak Bakım Astsubay Başçavuş Emrah Kuran, Hava Uçak Bakım Astsubay Başçavuş Ramazan Yağız, Hava Uçak Bakım Astsubay Üstçavuş Emre Altıok, Hava Uçak Bakım Astsubay Üstçavuş Berkay Karaca, Hava Uçak Bakım Astsubay Üstçavuş Burak İbbiği, Hava Uçak Bakım Astsubay Üstçavuş İlhan Ongan, Hava İkmal Astsubay Kıdemli Çavuş Ahmet Yasir Kuyucu, Hava Ulaştırma Uzman Çavuş Cem Dolapci, Hava Ulaştırma Uzman Çavuş Emre Sayın”


