Mutfak sektörü ihracat için bir araya geldi! ‘Kârsızlık üreticiyi aşağı çekiyor’
Maliyetlerdeki artış, kur politikası ve yüksek faiz nedeniyle sanayicilerin kârsızlıkla karşılaştığını kaydeden İDDMİB Başkanı Tecdelioğlu, mevcut durumun sürdürülebilir olmadığını vurguladı. EVSİD Başkanı Önder de yaşanan zorlu süreçte sanayicinin birlik olması gerektiğine işaret etti

Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD), İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği (İDDMİB) ve İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İKMİB) ortaklığıyla düzenlenen “Turkish Houseware by Invitation Only Türkiye” 22-23 Mayıs’ta İstanbul'da yapılacak. EVSİD Başkanı Talha Özger, İDDMİB Başkanı Çetin Tecdelioğlu, İKMİB Başkanı Adil Pelister, ZÜCDER Başkanı Burak Önder, Trendyol Satış ve İş Geliştirme Direktörü Özkan Çokaygil ve Invitation Only İstanbul Organizasyon Komitesi Başkanı Hüseyin Özkan, etkinlik öncesinde basın mensuplarıyla buluştu.
8’incisi düzenlenen etkinliğe 70 farklı ülkeden 200’den fazla alıcının ağırlanacağını dile getiren EVSİD Başkanı Özger, Türk Hava Yolları’nın resmi etkinlik hava yolu, Trendyol’un da e-ticaret sponsoru olduğunu aktardı. Bu dönem özellikle yakın coğrafyaya odaklandıklarını belirten Özger, Avrupa, Balkanlar ve Orta Doğu’da ticarette hızlı sonuca ulaşabilecekleri ülkelere öncelik verdiklerine işaret etti.
2025 KAYIPLA BAŞLADI
İhracatçılar ve sanayiciler olarak zor dönemlerden geçtiklerini ve birlikte hareket ederek fırsatları değerlendirmek gerektiğini kaydeden EVSİD Başkanı Talha Özger, 2024’te dış pazardaki daralmanın yanında içeride faiz ve kur baskısı nedeniyle sektör olarak ihracat hedeflerine ulaşamadıklarını bildirdi. Özger, “Yıllık bazda 2023 yılına göre yüzde 1,3 düşüşle 3,16 milyar dolarlık bir ihracat hacmine ulaştık. 2025’e de kayıplarla başladık. İlk 2 ayda ihracatımız 2024’e göre yüzde 10’luk düşüş yaşadı. Ancak üçüncü ay itibariyle düşüş hız kesti. 2025’in ilk çeyreğinde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 6,4’lük düşüşle 741 milyon dolarlık ihracata imza attık. Mart ayı itibariyle trend şubata göre yönünü yukarı çevirdi. Özellikle ihracatımızı ülkeler bazında incelediğimizde ilk 5 pazarımızın Avrupa ülkeleri olduğunu ve bu 5 pazarın toplam ihracatımızın yüzde 30'unu oluşturduğunu görüyoruz. Avrupa'da yaşanan sıkıntılara rağmen hem mart ayındaki yükseliş hem de ihracat birim değerindeki yüzde 1,4’lük artış sektör için umut verici.” diye konuştu.
‘SANAYİCİ DAHA NE KADAR TAŞIYABİLİR?’
Organizasyonun bütünsel bir bakış açısıyla sinerji yarattığının mesajını veren ve ürünlerin tek bir markaymış gibi “Made in Türkiye” çatısı altında birleşmesinin öneminin altını çizen İDDMİB Başkanı Çetin Tecdelioğlu, diğer sektörlere de örnek olması gerektiğini vurguladı. Son dönemde faiz oranlarındaki artışa değinen Tecdelioğlu, şu ifadeleri kullandı:
“Rekabette maalesef kârsızız. Kârsızlık, bizi aşağı çekmekte. Enflasyonun yaratmış olduğu giderlerdeki artış, enflasyonla beraber gitmeyen kur politikası, yüksek faiz, bizi maalesef kârsızlığa ve hatta bazı sektörlerde zarara doğru sürükledi. Mevcut durum sürdürülebilir değil. 1 yıldır bunları taşıyor üreticimiz ama kaç ay daha böyle taşınabilir, soru işaretlerimiz var.
‘AL-SAT İLE OLMAZ’
“Bizler, Orta Vadeli Program (OVP) ile paralel olarak nisan ve mayısta faiz oranlarının aşağı düştüğü bir konjonktür bekliyorduk. Ama son dönemdeki hareketlilik ister istemez bunu erteledi. Ama hükümetimizin OVP’de almış olduğu kararlardan vazgeçilmiş değil. Biz sanayiciler, günlük değil uzun ve orta vadeli planlar yaparız. Ülkemize inanıyoruz. Dünyadaki değişimlerle ülkemize gelecek olan fırsatları da görüyoruz. Türkiye’nin geleceğinin parlak olduğunu düşünüyoruz. Bu ülkenin daha refah içinde olmasının tek yolu üretimdir. Al-sat ile olmaz. Bu ülkenin çarklarını her zaman çevirmek ve üretimi desteklemek zorundayız.”
İNŞAAT GELİŞTİKÇE MUTFAK SEKTÖRÜ BÜYÜYECEK
Ticaret savaşlarının daha öncekinden da sert geçeceğini söyleyen İKMİB Başkanı Adil Pelister, kimya sektörü olarak senaryolara hazırlandıklarını kaydetti. Pelister, gelişmekte olan ülkelerin konut ihtiyacı ve inşaat sektöründeki genişleme devam ettikçe mutfak sektörünün de büyüyeceğine işaret etti.
Fuarların yanında Türkiye’nin önünde çok önemli fırsatlar olduğuna vurgu yapan Burak Önder, sözlerini şöyle sürdürdü:
“İşte, bu fırsatları değerlendirmek ve spesifik çalışmalar yürütmek adına, Invitation Only gibi organizasyonları önemsiyoruz. Sektörümüzün çok önemli bir fuarı var. Onu da destekliyoruz. Ancak bunun yanında, bu tarz butik çalışmaları da sektör adına desteklemeye büyük önem veriyoruz. Hem ülkemizin hem de sanayici ve ihracatçılarımızın elinde sınırlı kaynaklar bulunuyor. Bu nedenle, böyle işbirlikleri yaparak hem katılımcı hem de ziyaretçi sayılarını artırmak ve daha ekonomik bütçelerle bu organizasyonları gerçekleştirmek büyük önem taşıyor.”
‘En güvendiğimiz konu Türkiye’nin üretimi’
Pandemi sonrası müşteri davranışlarındaki değişikliklerle e-ticaret ve e-ihracatın geliştiğini dile getiren Trendyol Satış ve İş Geliştirme Direktörü Özkan Çokaygil, “En çok güvendiğimiz konu Türkiye’nin üretim gücü. Üretim gücünü temsil eden sektörlerle ne kadar yan yana oturabilirsek, o kadar güçlü olacağımıza inanıyoruz. Geçen yıl Trendyol üzerinden yaklaşık bir buçuk milyar dolarlık bir ihracat rakamı yakalandı. Hedefimiz, bu yıl bu rakamı 2 milyar doların üzerine çıkarmak ve 2030 yılına kadar da sekiz milyar dolarlık bir ihracat rakamına ulaşmak. Sektörlerimizin ürün ve ticaret birikimleriyle yatırımlarımızı birleştirerek, ülkemizin ihracat gücüne ciddi anlamda katkı sağlayacağız.” ifadelerini kullandı.
En çok faaliyette bulundukları pazarların Körfez Bölgesi ve Balkanlar olduğunu bildiren Çokaygil, “Bu ülkelerin mutfak eşyalarına ilgisi yüksek. Özellikle körfez ülkelerinde çeşitlilik isteniyor ve bu çeşitliliği Trendyol üzerinden Türk üreticileri ile tercih ettiğini görüyoruz.”