Yandex
05 Aralık 2025 Cuma
İstanbul 11°
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Ortadoğu'nun ticaet kapıları açıldı

Türkiye ile Suriye arasında 13 yıl aradan sonra doğrudan kara yolu taşımacılığı yeniden başladı. Cilvegözü Sınır Kapısı’ndan ilk tırların geçişi yapıldı

Ortadoğu'nun ticaet kapıları açıldı

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye ile Suriye arasında aktarmasız uluslararası kara yolu taşımacılığının 13 yıl aradan sonra yeniden başladığını duyurdu. Bakan Uraloğlu, sürecin başlamasıyla birlikte ilk tırların Cilvegözü Sınır Kapısı’ndan geçiş yaptığını açıkladı. Önceki gün 4 tır Mersin’den Halep’e, 3 tır ise İdlib’den Mersin’e doğru yola çıktı. Böylece yıllardır yalnızca aktarma yöntemiyle gerçekleşen ticari taşımalar doğrudan güzergâh üzerinden yapılmaya başlandı. Aydınlık’a konuşan Uluslararası Sanayiciler ve İş İnsanları Derneği (USİAD) Genel Başkanı Nevaf Kılıç, bu durumun Türkiye-Suriye ilişkileri ve bölgesel ticaret açısından stratejik önemini anlattı.

Ortadoğu'nun ticaet kapıları açıldı - Resim : 1
Abdülkadir Uraloğlu

2011’DEN BU YANA İLK KEZ

Suriye’de 2011’de başlayan iç savaş nedeniyle Türkiye ile bu ülke arasındaki kara yolu taşımacılığı önce durma noktasına gelmiş, ardından tamamen durmuştu. O tarihten bu yana yükler sınırda aktarılarak taşınabiliyordu. Aralık 2024’te yaşanan gelişmelerin ardından süreç yeniden başlatıldı ve haziran ayında İstanbul’da düzenlenen Küresel Ulaştırma Koridorları Forumu’nda taraflar arasında mutabakat zaptı imzalandı. Uraloğlu, 9 Temmuz’da Cilvegözü Sınır Kapısı’nda yapılan teknik görüşmelerde geçiş şartlarının belirlendiğini, bu çerçevede sahada uygulamanın resmen başladığını kaydetti.

ÜRDÜN VE ARABİSTAN’A ULAŞIM AVANTAJI

Yeni dönemde Türk ve Suriye plakalı araçların yük aktarma zorunluluğu ortadan kalktı. Bakan Abdulkadir Uraloğlu, bu sayede taşımaların daha hızlı ve ekonomik hale geleceğini vurgulayarak, şu bilgileri verdi:

“Ağustos 2024 ile Ağustos 2025 karşılaştırıldığında Suriye’ye yönelik taşımalarımızda yüzde 50 artış yaşandı. Bu eğilim artarak devam edecek. Hatay, Gaziantep ve Mersin’den Ürdün ve Suudi Arabistan’a ulaşım artık çok daha kısa sürede mümkün olacak. Bu gelişme sadece ihracatçımıza değil, bölge ekonomisine de ciddi katkı sağlayacak.”

‘AVRUPA VE ORTADOĞU ARASINDA KÖPRÜYÜZ’

Nevaf Kılıç şunları söyledi:

“Bu adım, iki ülke arasındaki ticari ilişkiler için tarihi bir öneme sahip. Sadece Suriye’ye yönelik taşımalar değil; transit ve üçüncü ülke taşımaları da gerçekleştirilecek. Dış ülkelerden gelen ürünler Türkiye üzerinden Suriye’ye ulaşabilecek. Türk plakalı araçlarımız, Suriye’nin tamamına dağıtılacak ve ürünler Arap Yarımadası’ndaki Ürdün, Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Katar, Yemen, Bahreyn ve Kuveyt’e taşınabilecek. Bu hat stratejik bir öneme sahip olup, ihracat açısından iş dünyasına ciddi avantajlar sağlayacak. Avrupa ile Ortadoğu arasında adeta bir köprü kuruyoruz. Böylece zaman kaybı olmayacak ve maliyetler düşecek. Suriye, bizim için Ortadoğu’nun anahtarı konumunda.

Ortadoğu'nun ticaet kapıları açıldı - Resim : 2
Nevaf Kılıç

‘DİĞER SINIR KAPILARI DA AÇILMALI’

“Diğer sınır kapılarının da açılmasını talep ediyoruz. Özellikle Mardin Nusaybin sınır kapısı, yap-işlet-devret modeliyle Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği tarafından tamamlandı; ancak Arap Baharı nedeniyle açılmadı. Bu kapı, Türkiye’de pilot kapı seçilmişti ve bir an önce açılmasını yetkililerden bekliyoruz. Ortadoğu’ya hizmet veren firmalar başka güzergahlara yönelmek zorunda kalmıştı, bu da uluslararası taşımacılık yapan firmalarımızı zor durumda bırakıyordu. Artık aktarma ve araç değişimi gerekmeyecek, Suriye’nin tüm illerine doğrudan ulaşım mümkün olacak.

KALKINMA YOLU PROJESİ DE ÇOK ÖNEMLİ

“Kalkınma Yolu projesi, Uzak Doğu’dan gelen ürünlerin Avrupa’ya taşınması için önemli bir adım. Irak içinde yapılacak 1.200 kilometrelik otoban ve demiryolu, Türkiye’nin mevcut altyapısıyla entegre edilecek. Böylece Ortadoğu’dan gelen ürünler daha kısa sürede ve daha düşük maliyetle Avrupa’ya ulaştırılacak. Bu proje bizim için büyük önem taşıyor. Ayrıca Zengezur Koridoru’nun açılması, Azerbaycan ile Türkiye arasındaki ticareti güçlendirecek ve bu gelişme bizi çok mutlu ediyor.”

Türkiye Suriye Abdulkadir Uraloğlu