08 Aralık 2024 Pazar
İstanbul 12°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Sanatçılardan Ziraat Marşı'yla üretim çağrısı

Koronavirüs günlerinde Türkiye'nin çıkış yolunun üretime yönelmek olduğunun altını çizmek için keman virtüözü Cihat Aşkın ve opera sanatçısı Burak Bilgin'in önderliğinde Köy Enstitüleri'nin Ziraat Marşı yeniden kaydedildi. Sanatçılar marşı 'Yaşasın ziraat, yaşasın üretim' sloganıyla sundular.

Sanatçılardan Ziraat Marşı'yla üretim çağrısı
A+ A-
ERSOY İRŞİ

23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı'nda Türkiye'yi 100. Yıl Marşı ile buluşturan keman virtüözü Cihat Aşkın ve opera sanatçısı Burak Bilgili, bu kez de Köy Enstitüleri'nin Zirat Marşı'nı seslendirdiler. Projede, Aşkın ve Bilgili'ye ek olarak Ozan Sarı, Mesut Caşka, Cihat Aşkın Filarmoni Orkestrası ve Genç Opera Sanatçıları yer aldı. Cumhuriyetin büyük aydınlanma, sanat ve üretim atağı, köylüyü milletin efendisi yapan Köy Enstitüleri'ni selamlayan sanatçılar, Ziraat Marşı'nı 'Yaşasın ziraat, yaşasın üretim'' sloganıyla paylaştılar. Sanatçılarımızın bu projesi, Türk sanatçısının, aydınının memleketine, milletine olan sorumluluğunu da bir kez daha vurgularken, salgın sonrasında Türkiye'nin çıkış yolunun üretimde olduğunun da altını çizdi. Türkiye'ye sırtını dönen, Türk milletini küçümseyen, neoliberal ve post-modern dayatmalara karşı, köylüden sanatçı yaratan Köy Enstitülerini vurgulayan sanatçılar, Türk milletine güven ve azim aşıladılar.

'TARIM İLE ÜRETİME YÖNELECEĞİMİZE İNANIYORUZ'

Atatürk'ün çeşitli dönemlerde tarım ve ziraat ile ilgili sözleri tespit edilerek Behçet Kemal Çağlar'ın sözlerini yazdığı, Ahmet Adnan Saygun'un bestelediği Ziraat Marşı'nı, tekrardan Ozan Sarı düzenledi. Eserin koro ve piyano düzenlemesini Bilgin'le birlikte Güneş Yakartepe yaptı. Cihat Aşkın Flarmoni Orkestrası'nın şefliğini Ahmet Hamdi Dizdar, koordinatörlüğünü Mesut Caka yaptı.

Eser şu cümlelerle sunuldu: ''Biz sanatçılar, çalışmaya ve üretmeye devam ediyoruz. Başta Cihat Aşkın, Burak Bilgili, Ozan Sarı, Mesut Caşka, Cihat Aşkın Filarmoni Orkestrası ve Genç Opera Sanatçıları olmak üzere millet olarak tekrar tarım ile üretime yöneleceğimize inandığımız için eseri tekrar kaydetmek istedik.''

TÜRK MÜZİĞİNİN KEMANDAKİ NEFERİ

Cihat Aşkın, 1968 yılında İstanbul'da, bir ailenin üç çocuğundan biri olarak doğdu. Ailesinde müzik ile uğraşan kimse yoktu ama Aşkın, Beşiktaş’taki Dikilitaş İlkokulu’na başladığında alınan mandoliniyle, notaları öğrenmeden ilk bestelerini yaptı. Ziya Osman Saba’nın bir şiirini bestelediğinde, 8 yaşındaydı. Beşiktaş Güzelleştirme Cemiyeti’nde keman çalışına hayran olduğu Mesut Duran’dan ilk müzik derslerini almaya başladı. Babası Sami Aşkın, oğlunun klasik müzik merakına her zaman destek verdi.

Sanatçılardan Ziraat Marşı'yla üretim çağrısı - Resim: 1

11 yaşında İTÜ Türk Müziği Devlet Konservatuvarı'na girdi. Konservatuvarda, özel Yetenekli Çocuklar Sınıfı'nda Profesör Ayhan Turan ile keman eğitimine başladı. Prof. Turan, keman çalmayı kendisine öğretti.

Cihat Aşkın, 1 yıl sonra okuldaki ilk resitalini verdi. On beş yaşına gelmeden Paganini'nin kaprislerinin tamamını çalan Aşkın, ilk orkestra konserini ise 16 yaşında İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası'yla Tchaikovsky'nin Keman Konçertosunu çalarak verdi. Okuldan 1989 yılında mezun oldu. Daha sonra Londra'ya giderek Kraliyet Müzik Kolejinde Profesör Rodney Friend ile çalıştı ve solistlik diploması aldı. Hemen akabinde Londra City Üniversitesi'nde Prof. Yfrah Neaman ile çalışmalarına devam etti. 1993 yılında masterını tamamladı, 1996’da doktorasını tamamlayarak Müzik Doktoru unvanını aldı, 1998 yılında doçent oldu.

1990’lı yıllarda pek çok uluslararası yarışmada ödüller alan Cihat Aşkın, başta Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası olmak üzere ülkenin tüm orkestraları ile konserler, Edirne'den Van'a kadar hemen tüm bölgelerinde halk için resitaller verdi. Aşkın 1995’te Yalçın Tura'nın kendisine ithaf ettiği konçertosunun dünyadaki ilk seslendirilişini yaptı.

'TÜRKİYE’NİN EN İDEALİST KEMAN EĞİTİMİ PROJESİ'

1998’de, Cumhuriyetin 75. yılı şerefine bugüne kadarki tüm Türk bestecilerinin keman için yazdığı eserleri araştırarak, arşivlenmesi, seslendirilmesi ve kaydedilmesini sağlamak çabasına girişti. 70 kadar besteci, 140 kadar eser tespit etti (eser sayısı sonradan yükselmiştir) Eserlerin bir kısmının kaydını bizzat kendisi yaptı.

Aşkın'ın yaptığı diğer kayıtlar arasında Hikmet Şimşek yönetiminde Macar Virtuozları eşliğinde seslendirdiği Mozart'ın Keman Konçertosu No.5 (1991), Kemancı Suna Kan ile Bach'ın îki Keman için Konçertosu (1998) vardır. Kodaly, Gliere, Halvorsen, Honnegger ve Aquiar'ın keman ve çello için eserlerini içeren CD'si 1996 yılında Meridian Şirketi tarafından Londra'da yayınlanmıştır. Sanatçının Kalan Müzik’ten Minyatürler, Ege'nin Türküsü ve Umutsuz başlıklı CD'leri yayınlandı. Minyatürler, Türkiye’de bugüne kadar bir ‘klasik müzikçi’nin ulaştığı en fazla satışı yakalayan albüm oldu.

Cihat Aşkın, “Türkiye’nin en idealist keman eğitimi projesi” olarak nitelediği bir eğitim projesini yapıyor. Bu proje çerçevesinde yaşları 8-17 arasında değişen, müzik öğrenimi görmekte olan çocuklardan oluşan Cihat Aşkın ve Küçük Arkadaşları (CAKA) adlı bir grup kurmuştur. Her kentten yılda 20 çocuk yetiştirerek 10 yılda 1600 kemancı yetiştirmeyi hedeflemektedir.

Ödülleri:

  • 1984 İTÜ Başarı Ödülü
  • 1985 İstanbul Filarmoni Derneği Ödülü
  • 1987 Yehudi Menuhin Keman Yarışması "En İyi Bartok Yorumcusu"
  • 1990 Percy Coates (Londra)
  • 1990 Leonard Hirsch Ödülü (Londra)
  • 1990 Isolde Menges Ödülü
  • 1990 Kathleen Long Oda Müziği Ödülü
  • 1990 Carl Flesch Keman Yarışması "Olağanüstü Liyakat" Ödülü
  • 1991 Isolde Menges Ödülü (2. defa)
  • 2002 "Foyer des Artistes" (Roma)
  • 2010 Andante Klasik Müzik Ödülleri, 2009 Yılının En İyi Yaylı Çalgılar Yorumcusu Ödülü

DÜNYA SAHNELERİNDE TÜRKİYE'Yİ TEMSİL ETTİ

Burak Bilgili, 1974 yılında Akşehir'de dünyaya geldi. Polis olan annesinin görevi nedeniyle çocukluğu değişik Anadolu kentlerine geçti. Kırklareli Atatürk Lisesi’ndeki öğrenciliği sırasında TRT İstanbul Gençlik Korosu’na girdi.

Opera eğitimine yirmi yaşında İstanbul'da Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı'nda başladı. Güzin Gürel’in foniatri ve şan öğrencisi oldu. Aydın Gün’den sahne, Azra Gün’den stil, Yıldız Dağdelen’den diksiyon dersleri aldı. 1998’de Siemens Opera Yarışması'nda birincilik kazandıktan sonra 1999'da da Sedat-Güzin Gürel Bilim ve Sanat Vakfı’nın ödülüyle Philadelphia Academy Vocal Arts (AVA)'da eğitim görme hakkını elde etti ve eğitimine ABD'de devam etti.

Sanatçılardan Ziraat Marşı'yla üretim çağrısı - Resim: 2

BBC CARDİFF'TEKİ İLK TÜRK

2000 yazında Zehra Yıldız Vakfı’nın desteğiyle İtalya’da Parma Lirik Akademisi’nde Bonaldo Giaiotti ve Katia Riccaerelli ile çalışan sanatçı, Eylül 2001’de AVA’daki çalışmalarına başladı. Aynı zamanda San Francisco Operası’nın Merola Programı’nda da yer aldı. İlk profesyonel opera temsilini 2002-2003 sezonunda Milano La Scala Operası`nda Dük Alfonso (Lucrezia Borgia) rolünde yaptı. 2003'te Uluslararası BBC Cardiff Opera Yarışması''na katılan ilk Türk sanatçı oldu ve bu yarışmada üçüncülük aldı. Bilgili, 2004 yılında Şef Sir Andrew Davis eşliğinde seslendirdiği Leporello (Don Giovanni) rolüyle New York Metropolitan Operası'nda ilk kez sahneye çıktı. “Öğrenciliği döneminde Metropolitan’da ve La Scala’da söyleme şansını bulan ilk öğrenci” sıfatıyla 2004'te Academy Vocal Arts'dan mezun oldu. 2004 Mayısı'nda Finlandiya’da beş yılda bir yapılan Mirjam Helin Şan Yarışması’nda ikinciliği kazandı.

2006-2007 sezonunda, Oslo Den Norske Opera'da Escamillo (Carmen), Vancouver'de Banquo (Macbeth), Kanada Operası'nda Walter (Luisa Miller) rollerini seslendirdi. 2007-2008 sezonunda Virginia Operası`nda Hoffmann'ın Masalları'ndaki Lindorf, Copelius, Dr.Miracle ve Dapertutto rollerini seslendirdi. Maggio Musicale Fiorentino Operası`nda, Şef Zubin Mehta eşliğinde Padre Guardiano (La Forza Del Destino) rolünü seslendirdi ve yine 2008 yılında Toronto'da Don Basilio (Sevil Berberi) ve Florida Grand Opera`da Nourabad (İnci Avcıları) rolleriyle sahne aldı. 2008-2009 sezonunu Palermo'da I Puritani prodüksiyonundaki Giorgio rolüyle açtı. 2010 sezonu başında Michigan`da Zaccaria (Nabucco) ve Leporello (Don Giovanni), Atlanta Senfoni Orkestrasi ile Verdi Requiem, Bodrum Turgutreis Festivali'nde Adana Senfoni Orkestrasi ile birlikte konser yaptı. 2010-2011 yılında Cenevre Operası'nda Leporello (Don Giovanni), Seattle Operasinda Don Basilio, Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası ile Verdi Requiem ve Carnegie Hall'da Dvorak Requiem konserlerini yapan sanatçı; 2011 de İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası ile birlikte sezon açılış konserini yaptı. Sanatçı, 6 Temmuz 2012'de Savonlinna Opera Festivali'nde dünya prömiyeri yapılan "La Fenice" operasında Michelangelo rolünü seslendirdi.

Ödülleri:

  • Neue Stimmen International Opera Yarışması (2001) - Birincilik Ödülü
  • The Hans Gabor Belvedere Yarışması (2002) - Birincilik Ödülü
  • Uluslararası Canto Alfredo Kraus Yarışması (2002) - Birincilik Ödülü
  • Cardiff Concert of the BBC Cardiff Singer of the World (2003) - 3. Konser Birincilik Ödülü
  • Gerda Lissner Vakfı Ödülü (2005)
  • Mirjam Helin Şan Yarışması-Helsinki, Finlandiya (2004) - İkincilik Ödülü
  • Montreal Uluslararası Genç Müzisyenler Yarışması - Kanada (2002) - İkincilik Ödülü
  • Mario Lanza Opera Yarışması (2001) - Birincilik Ödülü
  • J.Parkinson Italian Opera Yarışması (2001) - Birincilik Ödülü
  • Licia Albanese- Puccini Vakfı Uluslararası Ses Yarışması (2001)- İkincilik Ödülü
  • Loren Zachary Opera Yarışması Ödülü (2001)
  • Giargiari Bel Canto Yarışması (2000)- Birincilik Ödülü
  • Siemens Opera Yarışması (1998)- Birincilik Ödülü

ZİRAAT MARŞI

Sürer, eker, biçeriz, güvenip ötesine

Milletin her kazancı, milletin kesesine,

Toplandık baş çiftçinin Atatürk’ün sesine,

Toprakla savaş için ziraat cephesine.

Biz ulusal varlığın temeliyiz, köküyüz,

Biz yurdun öz sahibi, efendisi köylüyüz.

İnsanı insan eden, ilkin bu soy, bu toprak.

En yeni aletlerle en içten çalışarak,

Türk için yine yakın dünyaya örnek olmak,

Kafa dinç, el nasırlı, gönül rahat, alın ak.

Biz ulusal varlığın temeliyiz, köküyüz.

Biz yurdun öz sahibi, efendisi, köylüyüz.

Kuracağız öz yurtta, dirliği düzenliği.

Yıkıyor engelleri, ulus egemenliği

Görsün köyler bolluğu, rahatlığı, şenliği.

Bizimdir o yenilmek bilmeyen Türk benliği.

Biz ulusal varlığın temeliyiz, köküyüz.

Biz yurdun öz sahibi, efendisi, köylüyüz.

Son Dakika Haberleri köy enstitüleri ziraat marşı