Yandex
05 Aralık 2025 Cuma
İstanbul 10°
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Sayıştay’dan İBB raporu

Sayıştay, İstanbul Büyükşehir Belediyesine (İBB) yönelik hazırladığı 2024 yılı denetim raporunda çok sayıda hatalı işlemi tespit etti.

Sayıştay’dan İBB raporu
AYDINLIK / ANKARA

Raporda, araç kiralama hizmet alımı ihalesi dışındaki birçok ihalede kontrol aracı, hizmet aracı ve benzeri adlar altında binek araçların kiralandığı belirtildi. Bu doğrultuda şu ifadelere yer verildi:

“Yapılan incelemede, Büyükşehir Belediyesi Destek Hizmetleri Müdürlüğü tarafından ihale edilen araç kiralama ihalesinde 753 adet binek araç kiralaması yapılmıştır. Ancak, söz konusu ihale dışında 2024 yılında muhtelif ihalelerde toplam 953 adet binek araç kiralaması yapıldığı tespit edilmiştir. Müdürlüklerin asıl araç ihalesi dışında farklı birçok ihale ile araç edinilmesini genel alım yöntemi haline getirdiği anlaşılmaktadır.”

BAZI ARAÇLARIN TAKİBİ YAPILAMADI

İdare bünyesindeki tüm araçların takibini yapmak için oluşturulmuş Araç Takip Sistemine (ATS) bazı araçların kayıtlı olmadığı ve araçların takibinin yapılmadığı da kaydedildi. Söz konusu bulguya yönelik şöyle denildi:

“Yapılan incelemede, İBB Destek Hizmetleri Daire Başkanlığına bağlı Destek Hizmetleri Şube Müdürlüğü tarafından genel araç kiralama ihalesi yapıldığı, buna istinaden 1942 adet araç kiralandığı görülmüş, bunun yanında İBB bünyesindeki daire başkanlıklarından genel araç kiralama ihalesi kapsamı dışında muhtelif ihalelerde ve KHK dosyalarında kiralama yoluyla edinilen araçlara ilişkin sayılar istenmiş, gelen bilgiler doğrultusunda İBB bünyesinde toplam 7 bin 784 adet araç, bulunduğu anlaşılmıştır. Ancak ATS sistemine kayıtlı araç sayısının genel araç kiralama ihalesindeki 1942 araç dahil 4 bin 219 araç olduğu görüldüğünden 3 bin 565 adet araçta ATS bulunmadığı tespit edilmiştir.”

‘BELİRLENEN SAYIDAN DAHA FAZLA DAİRE BAŞKANI’

Meclis kararı ile oluşturulan daire başkanlığı ve birim müdürlüğü sayısından daha fazla sayıda daire başkanı ve birim müdürü bulunduğu ve bu kişilerin tamamına yönetici maaşı ödendiği tespit edilirken şu hususlar raporda yer aldı:

“Yapılan incelemede, İdarede meclis kararı ile oluşturulmuş 30 daire başkanlığı ve bu daire başkanlıklarına bağlı 122 birim müdürlüğü bulunduğu, ancak İdarede 38’i asaleten 9’u vekaleten olmak üzere toplam 47 daire başkanı ve 37’i asaleten 108’i vekaleten olmak üzere toplam 145 birim müdürü bulunduğu tespit edilmiştir. 47 daire başkanından 17 kişinin kadro unvanı daire başkanı olmasına rağmen fiilen daire başkanlığı yapmamaktadır. 145 birim müdüründen 23 kişinin kadro unvanı şube müdürü olmasına rağmen fiilen şube müdürlüğü yapmamaktadır. Bu birimlere vekalet, geçici ayrılmalar dolayısıyla olmayıp sürekli vekalet niteliğindedir. Vekalet edenlere ise vekalet aylığı ödenebilmesi şartlarını taşımaları kaydıyla yönetici vekalet aylığı ödenmektedir. Kadro unvanı daire başkanı veya şube müdürü olup fiilen bu görevleri yapmayanlar kazanılmış haklarının bulunması dolayısıyla daire başkanı veya şube müdürü maaşı almaktadırlar.”

‘ARŞİV ARAŞTIRMASI SONUÇLANMADAN İŞE BAŞLATILDILAR’

Diğer yandan, belediye bünyesinde doğrudan hizmet alımı suretiyle belediye iştirak şirketlerinden temin edilen personelden bazılarının arşiv araştırmaları sonuçlanmadan işe başlatıldığı ortaya çıktı. Raporda şu tespitler yer aldı:

“Yapılan incelemede, idare tarafından yapılacak doğrudan personel hizmet alımları kapsamında çalıştırılacak personelin şirket bünyesinde işe alım sürecinde arşiv araştırması için yetkili mercilere talep gönderildiği ancak araştırma sonuçları gelmeden 166 kişinin işe başlatıldığı, daha sonra olumsuz olarak değerlendirilebilecek bir sonuç geldiği takdirde ilgili kişinin işten çıkarıldığı tespit edilmiştir.”

FAALİYETİ OLMAYAN MÜDÜRLÜĞE ATAMA

İzmir Ödemiş Belediyesine yönelik hazırlanan raporda ise belediyede İklim Değişikliği ve Sıfır Atık, Ruhsat ve Denetim, Afet İşleri Müdürlüklerinin kadrosunun ihdas edildiği ve atama yapıldığı, ancak söz konusu müdürlüklerin herhangi faaliyetinin bulunmadığı tespit kaydedilerek şu ifadeler kullanıldı:

“Belediyenin teşkilat şeması ve personel yapısı incelendiğinde İdarenin yönetmelik hükümlerince norm kadro cetvellerini oluşturduğu fakat faaliyeti olan müdürlükler yanında hiçbir faaliyeti olmayan müdürlüklerin de olduğu görülmüştür. Bir birim müdürlüğünün ihdas edilmesi durumunda bu birimin belirli bir görev, yetki ve faaliyetinin olması gerektiği açıktır. Belediyenin teşkilat şemasında belirtilen görevler incelendiğinde söz konusu müdürlüklerin hepsinin görevleri sayılmış olup bu görevler belediyeler için zorunlu hizmetlerdir. İdarenin memur personelinin adli sicil kayıtlarına ilişkin kontrollerin yapılamadığı ve memuriyete engel herhangi bir kayıt bulunup bulunmadığına ilişkin iç kontrol riskinin bulunduğu tespit edilmiştir.”

İBB Sayıştay