Yandex
05 Aralık 2025 Cuma
İstanbul 15°
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Ücretsiz deneme tuzağına dikkat: Bakanlıktan 125 milyon TL ceza

Ticaret Bakanlığı’na bağlı olarak çalışmalarını sürdüren Reklam Kurulu, tüketiciyi yanıltan reklamlara göz açtırmıyor. Kurulun incelemeleri sonucunda, 661 dosya hakkında durdurma kararı verilirken, toplamda 125 milyon 281 bin 151 TL tutarında idari para cezası uygulandı.

Ücretsiz deneme tuzağına dikkat: Bakanlıktan 125 milyon TL ceza

Ticaret Bakanlığı aldatıcı reklamlara 125 Milyon TL ceza uyguladığını duyurdu. İşte Ticaret Bakanlığı tarafından açıklama:

2025 YILI İLK 5 AYDA 661 DOSYA İÇİN DURDURMA CEZASI VE 125 MİLYON TL İDARİ PARA CEZASI UYGULANDI

Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Reklam Kurulu, 15 Mayıs 2025 tarihinde gerçekleştirdiği 357 sayılı toplantısında incelediği 65 dosyadan 56’sının mevzuata aykırı olduğunu tespit etti. Bu dosyalarla ilgili durdurma cezasının yanı sıra toplam 10 milyon 495 bin 800 TL idari para cezası uygulanmasına karar verildi. Ayrıca, tüketici mağduriyetlerini önlemek amacıyla 5 dosya için erişim engeli tedbiri alınmasına hükmedildi.

2025 yılı Mayıs ayı toplantısıyla birlikte 2025 yılının ilk beş ayında Reklam Kurulu tarafından toplam 736 adet dosya hakkında görüş ve değerlendirmelerde bulunulmuş olup aldatıcı reklam veya haksız ticari uygulama olduğu tespit edilen 661 adet dosya hakkında durdurma cezası ile birlikte toplam 125.281.151 TL idari para cezası verilmiştir.

Reklam Kurulu’nun Mayıs ayı toplantısında, tüketicilerin rasyonel karar alma süreçlerini etkileyecek şekilde hazırlanan ara yüz tasarımları ile internet siteleri üzerinden yapılan alışverişlerde tüketicilerin normal şartlarda karşılaşmayacakları mal ve hizmetleri veya satıcı/sağlayıcıları ön plana çıkarmaya yönelik uygulama ve reklamlar denetlenmiştir.

ÇEŞİTLİ İNTERNET SİTELERİNDEKİ ÜRÜN SIRALAMALARI İLE TÜKETİCİLER TARAFINDAN YAPILAN YORUMLARI MANİPÜLE ETMEYE YÖNELİK UYGULAMALAR İNCELEME ALTINA ALINDI

Reklam Kurulu’nun Mayıs ayı toplantısının ana gündem başlıklarından birisini, elektronik ticaret platformları üzerinden gerçekleştirilen mağaza takipçi sayıları, ürün favorileme/sepete ekleme, soru sorma, değerlendirme gibi internet sitesi/mobil uygulama içi özellikler ile internet siteleri üzerinden gerçekleştirilen harita uygulamalarında bulunan işletmelere ilişkin olarak tüketiciler tarafından yapılan yorumları ve uygulama mağazalarında yer verilen indirme sayıları ile yorumları manipüle eden dolayısıyla tüketicilerin normal işleyiş içerisinde karşılaşma ihtimallerinin düşük olduğu şirketleri, uygulamaları veya mal ve hizmetleri ön plana çıkarma, bunlarla ilgili gerçek deneyimlere aykırı yorumları yayınlatmaya yönelik tanıtımlar oluşturmuştur.

Tüketicilerin satın alma davranışlarını etkilemeye yönelik söz konusu tanıtımlarda bulunan 6 firma hakkında yaklaşık olarak 3,5 milyon TL idari para cezası ile anılan reklamları durdurma cezası verilmesine ve söz konusu internet sitelerinin erişiminin engellenmesine karar verilmiştir.

KARANLIK TASARIMLARA İLİŞKİN İNCELEMEERE DEVAM EDİLDİ

Bir video paylaşım sitesinde abonelik paketlerinden birisinin önceden seçili olarak gösterilmesi ve “1 ay boyunca ₺0 ödeyerek deneyin” teklifinden faydalanılması için kredi veya banka kartı bilgilerinin eklenmesinin zorunlu tutulması, mobil uygulama üzerinden sunulan “2 ay ücretsiz” seçeneği karşısında tekliften yararlanmak istemeyen tüketiciler için aynı yerde ve aynı görünümde olmaksızın yalnızca ekranın sağ üst köşesinde X çarpı işareti ile belirtilmesi gibi ticari uygulamalar Reklam Kurulu gündemine girmiştir.

Yürütülen inceleme neticesinde, tüketicilerin normal şartlar altında taraf olmayacağı işlemleri yapmalarına yol açacak söz konusu ara yüz tasarımları ile abonelik paketlerinin “ücretsiz deneme” şeklinde sunulmasına karşın tüketicilerin ödeme şekillerine ilişkin bilgilerinin kaydedilmesi karanlık tasarım olarak değerlendirilmiş ve firma hakkında söz konusu ticari uygulamaların durdurulmasına ve idari para cezası uygulanmasına karar verilmiştir.

Kamuoyuna saygıyla duyurulur.

Ticaret Bakanlığı reklam Ceza