Zemindeki toprak nereye kaçtı!
İnşaat Mühendisi Ahmet Kadı, olaydan hemen sonra gitti, binanın altında, zeminde büyük bir çukur gördü. Kadı, ‘Burada sorulması gereken şu: Binanın zeminine ne etki etti ki binanın zemininde böyle bir çukur, böyle bir deformasyon oluştu? Orada oluşan çukurun içindeki malzeme nerede?’ dedi
Gebze’deki bir binanın devrilmesinden bir hafta sonra Bakanlık bir açıklama yaptı ve devrilmenin nedeninin zemin kaynaklı olduğunu bildirdi. Devrilme olayından bir saat sonra binaya gidip incelemelerde bulunan TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Gebze Temsilcisi Ahmet Kadı, devrilmenin zemin kaynaklı olduğunun, başından beri belli olduğunu söyledi. Binanın altında oluşan büyük çukura dikkat çeken Kadı “Burada sorulması gereken şu: Binanın zeminine ne etki etti ki binanın zemininde böyle bir çukur, böyle bir deformasyon oluştu? Orada oluşan çukurun içindeki malzeme nerede? Çukurun içindeki malzeme toprağın altında bir yere kaçtı.” dedi.
Aynı zamanda Gebze Belediye Meclis üyesi olan Ahmet Kadı’nın sorularımıza verdiği yanıtları sunuyoruz:
ÇOK CİDDİ BİR ÇUKUR OLUŞTUĞUNU GÖRDÜM
- Binanın devrilmesinin zemin kaynaklı olması ne anlama geliyor?
Bir bina göçmeye uğruyorsa yapısal sebepler olabilir veya dış sebepler olabilir. Gözlemlerime dayanarak konuşuyorum, zemindeki boşluğu, o ciddi deformasyonu ben görebildim. Çok ciddi bir çukur oluştuğunu gördüm. Binanın blok halinde devrildiğini gördüm. Binanın yapısal bütünlüğünü de koruduğunu gördüm. Binanın zeminden devrildiğini ve devrilirken asma kat bölgesinden kırıldığını gördüm.
Biz zaten ilk günden devrilmenin zemin kaynaklı olduğunu biliyorduk. Teknik elemanlar bunu tespit etmişti. Burada sorulması gereken şu: Binanın zeminine ne etki etti ki binanın zemininde böyle bir çukur, böyle bir deformasyon oluştu? Bizim şimdi tespit etmemiz gereken, orada oluşan çukurun içindeki malzeme nerede, çukurun içindeki malzeme toprağın altında bir yere kaçtı ve bu çukurun oluşmasına sebep olan, tetikleyen unsur nedir?
OLAĞAN ŞÜPHELİ METRO
- Siz bunun sebebinin metro olduğunu mu düşünüyorsunuz?
Orada çok büyük bir metro inşaatı olduğu için statik ve dinamik etkilerle bunun buna sebep olabileceğini düşünüyorum. Bu, verisel analizlerle sonuçlandırılmış bir tespit değil ama orada çok büyük bir metro çalışma alanı var. Doğal olarak olağan şüpheli haline geliyor metro. Bunun önemi şu, eğer bundan kaynaklı ise bütün metro hattında aynı riskin olması söz konusu olabilir, önemi buradan kaynaklanıyor.
HATTIN TAMAMINI İNCELEMEK GEREKEBİLİR
- Bu bölgenin tüm metro hattında inceleme mi yapılmalı?
Burada bir kazı alanı, şantiye var, burada bir göçük olursa olağan şüpheli o şantiye ve onun gerekleridir. Eğer böyle olduğu bilimsel çalışmalar, aletli, ölçümsel çalışmalar sonunda ortaya çıkarsa, metronun aynı şartlarda ve aynı firma tarafından yapıldığı gerçeğinden yola çıkılarak, o zaman metronun tamamını incelemek gerekir tabii.
SU HAREKETİ NEDİR?
- Metro değilse nedir? Başka bir olasılık var mı?
Metronun oraya direkt ya da endirekt etkileri olmuş olabilir. İlla ki metro kırdı, döktü, boşalttı demiyorum. Orada zeminde bir su hareketinden bahsediliyor. Bunca zamandır olmayan su hareketi birdenbire neden olmuştur? Oradaki herhangi bir faktör mü sebep olmuştur? Metro inşaatı sırasında bölgeden su deşarjı olabilir veya su deşarjına sebep olacak başkaca bir faktör olabilir. Bunları da sorgulamak gerekir.
Bir çalışma yaptığımızda öncelikle gözlemlerimize dayalı kanaatlerimiz oluşuyor ama mutlaka verilerle bunu değerlendirip doğru sonuca ulaşabilmek için her ihtimali mutlaka değerlendirmek gerekir.
- Bu analizlerin metro çalışması başlamadan önce yapılması gerekmiyor muydu?
Bu verisel çalışmaların, ölçmeye dayalı çalışmaların metro inşaatı süresi boyunca hatta sanıyorum çalışma bittikten sonra işletme döneminde de periyodik olarak yapılması gerekir. Çünkü biz oradaki zemine sadece statik değil, dinamik yüklerle de etki ediyoruz ve dinamik yükler zaman içerisinde değişebilir.
MEYDAN PROJESİ İPTAL OLDU
- Metro inşaatı Belediyedeyken 2019 yılında 71 bina için istimlak kararı çıktığı, 16 binanın istimlak edildiği, proje Bakanlığa devredildikten sonra 55 binanın istimlakı tamamlanmadan vazgeçildiği, bugün risk altındaki binaların bunlar olduğu iddia ediliyor. Bu konuda bilginiz var mı?
Bildiğim kadarıyla söylüyorum: bu proje Büyükşehir projesi olarak başladı. Akse Sapağı bölgesindeki o 16 binanın olduğu bölgede bir metro meydanı projelendirilmişti. Orası boş kalacaktı. Belli oranda bir yapı kamulaştırılmıştı. Proje Bakanlığa geçtikten sonra meydan projesi iptal oldu. Bildirilen gerekçeler bunlar. İncelemek lazım. Bütün incelemelerin tamamlanmasından sonra oradaki binalarla ilgili de bir karar alınacak.

