14 Mayıs 2024 Salı
İstanbul 17°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf!

Şule Perinçek

Şule Perinçek

Gazete Yazarı

A+ A-

Birinci Dünya Savaşı sonrasında bütün dünya ülkelerinde üretici güçlerde önemli kayıplar yaşandı. Yeniden yapılanma, borçların ödenmesi, kamusal giderlerin artması buna karşılık üretimin ve tüketimin düşmesi kapitalist sistemin çaresizliği, ABD’nin gözükara fırsatçılığı art arda ekonomik krizleri tetikledi. 1921, 1927 ve en son 1929 buhranı bütün dünyayı sardı. İki ülke bu sistemin dışındaydı. Genç Türkiye Cumhuriyeti ve Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği birbirine dayanarak krizleri fırsata çevirmeye çalıştı. Devrimlerinin başarısını sürdürmek, inşa etmek ve yeni kurdukları devletin bağımsızlığını korumak için birbirine benzer kamucu ve planlı ekonomi uygulamaya başladılar. Türkiye’de 1930’da “Sanayi Kongresi”, Ocak 1931’de ise 1. Türkiye Ziraat Kongresi toplandı. Büyüme hızı 1930’larda yüzde yediye ulaştı.

Bu hafta afişlerde bu tarihî ve kültürel izleri sürmeye çalışacağız.

Türkiye’de “Afiş Atölyesi” ilk kez 1927’de, 1926’da adı değişen Sanâyi-i Nefîse Mektebi yerine kurulan Güzel Sanatlar Akademisi’nde açıldı. Bugün ise Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. Erzincan Kemahlı İhap Hulusi (Görey), Türkiye’nin bu alandaki ilk sanatçısı. Afişlerin çoğu ona ait. Sovyetlerin afişleri de sanat eseri gibi. Çok önem veriyorlar ve güçlü propaganda aracı olarak kullanıyorlar. Burada ancak birkaç örnek verebileceğiz. Konu benzerlikleri mutlaka dikkatinizi çekecektir. Tasarruf, üretim, yatırım, millî hedeflere vurgu, kendine güven, yerli malı yurdun malı herkes onu kullanmalı, yöneten-yönetilen anlayışı, devrimin kültürüne sesleniliyor.

Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 1
Fitrelerimizle kanatlı gençliğe yardım edelim. Türk Hava Kurumu.
Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 2
Kurbanlarımızı Göklerimizin Korunması İçin Türk Hava Kurumu’na armağan edelim.
Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 3
Devlet Hava Yolları.
Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 4
1930’lar Özbekçe:“Samolyot bir saat ucqan jolnı karvan bir kun, hafta va bir ajlab juradı.” (Uçağın bir saatte gittiği yolu, kervan bir gün, hafta ve bir ayda gider.)
Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 5
Kızılay.
Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 6
İlk Kıraat (Okuma) Kitabı-Köy Halk Kıraati.
Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 7
CapAzerice: “Şanlı doyuşçulerimiz üçün yün şeiler tohumak, isti paltar tikmek ve yamamag işlerini içtimai esaslar üzre teşkil edek.” tion
Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 8
1932. Azerice: “Çocuq mejdancasb ve jaslısı olmajan bir pambuq qolxozu qalmamalıdır.” (Çocuk oyun alanı ve kreşi olmayan pamuk kolhozu kalmamalıdır.)
Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 9
Türkiye Ziraat Bankası. Para biriktiren rahat eder.
Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 10
1934. Millionlarca işci va kolhozcilar-amanat kassalarinin azalari.. Amanatcilar! Amanat kassalarıdan tapsırıqlannıznı diqqat bilan va tez baçarislarını talab qlınız.” (Milyonlarca işçi ve kolhozcular-tasarruf bankalarının azaları... Mevduat sahipleri! Tasarruf bankalarından dikkatli ve hızlı olmalarını isteyin.)
Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 11
KitapTipi Kumbara-Türkiye Garanti Bankası.
Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 12
1933. Özbekçe: “Jaman kolhozlar yoq, jaman rahbarlar bar!” (Kötü kolhoz yok, kötü liderler var!)
Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 13
BEYKOZ Kunduraları Martı gibidir. İçlerine su geçirmez (Sümerbank Yerli Mallar Pazarı)
Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 14
Hepimiz Kayseri Fabrikasının Mintanlarından Giyiyoruz (Sümerbank Yerli Mallar Pazarı)
Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 15
15-Sporcu! Aradığını Bulmak İçin Bize Koş (Yerli Mallar Pazarları)
Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 16
Gislaved Kets ve Basketler (İsveç araba lastiği markasından farklıdır, Gislaved (ayakkabı), Türkiye'de 1930'lardan bu yana özellikle köylerde kullanılan bir lastik ayakkabı türü ve markasıdır. ŞP)
Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 17
Yazlıklarinizi Pazarlarımızdan Tedarik Ediniz… (Sümerbank Yerli Mallar Pazarı)
Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 18
Ev Kadını. Reçel ve Şurup Hazırla. (Ulusal Ekonomi ve Attırma Kurumu)
Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 19
19-Balık Ye. Ucuz ve Tam Gıda (Ulusal Ekonomi ve Arttırma Kurumu)
Afişlerdeki üretim, atılım, tasarruf! - Resim : 20
VATANDAŞ. Yere Tükürene… Yasak Dinlemeyene…Herkesin Rahatını Bozana… Saygısızlıkların Her Türlüsüne… ALDIRMAMAMAZLIK ETME (Saygısızlıkla Savaş Derneği)
Üretim