19 Mayıs 2024 Pazar
İstanbul 19°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Kars'a trenle gitmek

Bayram Yurtçiçek

Bayram Yurtçiçek

Eski Yazar

A+ A-

İç turizmin yeni fenomeni Kars-Sarıkamış gezisi. Özellikle kış mevsiminde vatandaşlar, kar altında bulunan beldeleri gezmek istiyor. Yeşil ve mavinin yanı sıra beyazın da ilginç güzelliği keşfediliyor. Doğanın beyaza büründüğü ve büyük bir sessizliğin hüküm sürdüğü dağlar ve düzlükler içinde onlarca saat süren tren yolculuğu gerçekten çok çekici geliyor insana. Bu arada gazeteler ve televizyonlarda tanıtımı da yapılınca ilgi biraz daha artıyor. Merak edip araştırınca, günler öncesinden yataklı tren biletlerinin tükendiğini görüyorsunuz. Bu durum sizi daha da kışkırtıyor. Bu hafta olmazsa gelecek hafta diye bilet aramaya başlıyorsunuz. Heyhat! Bir ay sonrasına bile bilet yok. Ancak, pulman koltuk biletleri var. İyi ya bilet var demeyin. İstanbul-Kars, demiryolu ile 24 saati aşıyor. Ankara-Kars’da 20 saati geçiyor. Pulman koltuklarla 24 saat yolculuk yapılabilir mi? Herkesin tercihi yataklı vagon ama tahmin ediyorum her trende ancak tek bir vagon var. Benim gibi yaşı yetmişe dayanmış insanlar için pulman koltuklarla Ankara’dan Kars’a veya Sarıkamış’a gitmek neredeyse imkânsız hale geliyor.

YATAKLI TREN SEFERLERİ

Bu kadar büyük bir ilgi varken Devlet Demiryolları idaresi niye bunu değerlendirmez? Günde tek sefer ve az sayıda yataklı kompartıman ile bu işler olmaz. Kış günlerinde Doğu Anadolu’yu bir baştan bir başa tren ile seyrederek seyahat etmek arzusuyla dolu yüzbinlerin olduğunu söylemek gerekir. Hatta sadece yataklı ve kuşetli eski vagonların elden geçirilerek sefere konulması güzel olmaz mı? İnsanlar biraz olsun nostalji yaşamak istiyor. İstanbul’dan ve Ankara’dan Kars’a günde ikişer saat aralıklarla dört ya da beş sefer konulsa, bu gezilere katılmak isteyenlerin taleplerini karşılanmış olur ve iç turizmi canlandırmış oluruz. Bu özel gezi için hazırlanan trenler, sadece kuşetli ve yataklı vagonlar ile restorandan oluşmalıdır. Bu trenler Karslıların İstanbul ve Ankara’dan Kars’a gitmeleri için değil, Ankara ve İstanbulluların Doğu Anadolu’yu gezmelerine yönelik olmalıdır. Konsept belirlendikten sonra bu işin uzmanları uygun araç ve programları belirleyeceklerini biliyoruz.

Biraz bu konu üzerinde profesyonelce düşünüp daha başka tedbirler de alınabilir. Örneğin, bu trenlerin hızı biraz daha düşürülerek seyir zevki artırılabilir Her şey dahil programlar yapmak da mümkün. Her trende restoranlar olduğu için bir anlamda tam pansiyon yataklı tren seferleri düzenlenebilir. Eminim ki, binlerce insan özellikle de kış aylarında böyle bir tren seyahati yapmak için kuyruğa girecektir.

Bu gezi için yabancı turistlerin de ilgi göstereceği muhakkaktır. Özellikle güney komşularımızdan gelecek turistlerin bu tren gezisine katılacaklarını rahatlıkla söyleyebiliriz.

Bilindiği gibi, Rusya’da Trans- Sibirya Ekspresi gezisi düzenleniyor ve bütün dünyanın ilgi gösterdiği, binlerce yabancı turistin katıldığı bir gezi haline gelmiş durumda. Bu Ekspres ile ilgili filmler çekilmiştir. Bu gezi programı da incelenerek bir program hazırlanabilir. Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları idaresine saygı ile duyurulur.