Togg stratejik bir hamledir

Milli elektrikli otomobil markası Togg’un ürettiği ilk otomobili bu hafta başında Sayın Cumhurbaşkanı Erdoğan’a törenle teslim edildi. Teslim töreninde konuşma yapan Sayın Erdoğan ‘Bugün milletimizin 60 yıllık hayalinin gerçeğe dönüşmesine tanıklık ediyoruz’ dedi. Togg, 2023 yılında çekilişle teslim edilecek araç sayısını 20 bin olarak açıkladı. Togg’a gelen talep çok yüksek; Halen sipariş adedi 177 bine ulaşmış bulunuyor. Togg CEO’su Gürcan Karakaş’ın açıklamasına göre uzun vadede üretim yıllık 175 bin adet olacak ve 18 ay sonra ihracata başlanacak. Milli ve bağımsız bir ekonomi için atılan her adımda olduğu gibi Togg’un üretim süreci sürekli kara propaganda ile karalanmaya çalışıldı. Togg’u sadece bir otomobil markası olarak görmek ve bununla sınırlamak hatadır. Togg yeni gelişen bir sektörde atılan önemli ve tarihi bir adımdır.

ELEKTRİKLİ ARAÇLAR ENERJİ GÜVENLİĞİ İÇİN ÖNEMLİ

Türkiye’nin enerji bağımlılığı ekonomik istikrarı her zaman zorlayan bir unsur olmuştur. Türk ekonomisi 2022 yılında 96.6 milyar dolar enerji ithalatı yaptı. 2022 yılında 48.7 milyar dolar veren cari açıkta enerji ithalatı önemli bir payı var. Enerji hariç (altın işlemleri dâhil) cari denge 31.2 milyar dolar fazla veriyor. Petder’in verilerine göre Ocak 2023’te 2 milyon 249 bin 477 ton motorin, 354 bin 565 ton benzin satışı gerçekleşti. Geçen yıl aylık ortalama 3 milyar dolara yakın sadece araçların yakıt tüketimi için ithalat yapılmış. Dolayısıyla elektrikli araçların kullanımının yayılması cari açığın azaltılmasına önemli bir katkı sağlar.

SIFIR KARBON HEDEFİ

Elektrikli ve hibrit araçlar, geleneksel araçlara göre önemli emisyon avantajlarına sahiptir. Tam elektrikli araçlar sıfır egzoz emisyonu üretir ve hibrit araçlar tamamen elektrikli modda çalışırken egzoz emisyonu üretmez. Fosil yakıtların rezervleri sınırlıdır ve kullanımları çevreye zararlıdır. Benzinli ve dizel araçlardan kaynaklanan zehirli emisyonlar, halk sağlığı üzerinde uzun vadeli olumsuz etkilere neden olur. Elektrikli araçların emisyon etkisi, benzinli veya dizel araçlara göre çok daha düşüktür. Verimlilik açısından, elektrikli araçlar tekerleklere güç sağlamak için elektrik enerjisinin yaklaşık yüzde 60'ını kullanır, ancak benzinli veya dizel araçlar yakıtta depolanan enerjinin yalnızca yüzde 17 ile yüzde 21'ini tekerleklere aktarabilir. Bu yaklaşık yüzde 80'lik bir israftır. Togg bin km’lik yolda 808 TL karşılığı elektrik tüketimi yapıyor. Benzinli araçların aynı mesafede bin 680 TL tüketim yaptığını göz önüne alırsak tüketicinin yüzde 50’ye yakın bir tasarruf sağladığını görüyoruz. Elektrikli araçlar sessizdir ve gürültü kirliliğine neden olmaz. Ayrıca düşük bakım masrafları ve getirilen vergi desteği kullanıcılar açısından sayılabilecek diğer avantajlar arasındadır.

EKONOMİYE SAĞLADIĞI KATMA DEĞER

Otomotiv sektörü Türk ekonomisinin en güçlü sektörlerinden birisidir. Sektör özellikle 1970’lerde ekonomiden önemli bir pay almaya başladı. Türk otomotiv sanayi halen 2 milyon kurulu kapasite ile 500 bin kişiye istihdam sağlıyor. Sektör üretim sıralamasında AB’de 4. dünyada 14. sırada bulunuyor; son 16 yıldır en çok ihracat yapan ilk üç sektörden birisidir. 2022’de gerçekleşen toplam ihracattan 31 milyar dolarla yüzde 12.2 pay aldı. 2021 yılı sonu itibariyle 1.3 milyon adet araç üretildi. Bunların 782 bin adedi binek araçtır. Türkiye’de bulunan araç parkı toplam 21.4 milyon adettir. 

TÜRK OTOMOTİV PAZARI

Motor tipine göre binek araçların dağılımı şöyle; yüzde 68.6 benzin, yüzde 13.5 dizel, yüzde 11.6 hibrit, yüzde 2.9 elektrik. Binek araçlar pazarında ilk sırada bulunan markalar; Fiat 97 bin 354 yüzde 16.4, Renault 88 bin 206 yüzde 14.8, Volkswagen 49 bin 695 yüzde 8.4. Togg yıllık 22 bin satış ile ilk 10 sırada yer alacak. Artırılan kapasite ile sonraki 5 yıl içinde Togg’un otomotiv pazarında birinci marka olması bekleniyor. Elektrikli araçların Türk otomotiv pazarındaki payının 7 yıl içinde yüzde 25’e ulaşması mümkündür.

DÜNYA ELEKTRİKLİ ARAÇ PAZARI

Çin, elektrikli araçların üretimi ve kullanımı konusunda dünyada öncü konumda bulunuyor. Dünyada bulunan en büyük 25 elektrikli araç markasının 13’ü Çinli şirketlere aittir. 2021 yılı itibarıyla dünyada toplam elektrikli araç sayısı (hibritler dâhil) 16 milyona yakındır. Çin’de 8 milyon, AB’de 5.5 milyon, ABD’de 2 milyon civarında elektrikli araç bulunuyor. Dünya elektrikli araç stoku son 3 yılda 3 katına çıktı. 2022 yılı itibarıyla dünyada bulunan araçların yüzde 1.4’ü elektriklidir. Dünya elektrikli araç pazarında ülkelere göre dağılım şöyle; Çin yüzde 2.6, AB yüzde 2.3, İngiltere yüzde 2.1, ABD yüzde 0.9. 2022 yılı dünya elektrikli araç satış rakamları; Çin 5.9 milyon, AB 2.6 milyon, ABD 918 bin, İngiltere 368 bin. Türkiye’nin elektrikli satış hedefi olan yıllık 170 bine ulaşıldığında Türkiye elektrikli araç satışlarında dünya sıralamasında ilk beş içinde yer alabilir.

YENİ GELİŞEN PİYASADA STRATEJİK ADIM

Sonuç olarak elektrikli araçlar yükselen bir trenddir ve Türkiye Togg hamlesiyle bu pazara güçlü bir giriş yapmıştır. Elektrikli araç üretimi teknolojiye ve ekonomiye sağladığı yüksek katma değerle toplam üretim içinde önemli bir yer tutmaktadır. Dünya elektrikli araçlar pazarı henüz çok yenidir ve Türkiye bu pazarda önümüzdeki 5 yıl içinde güçlü bir konumda olmaya adaydır. Gurur duyduğumuz bir eser olan Togg’da emeği olan herkes takdiri ve övgüyü hak ediyor. 

Kaynakça;

https://iea.blob.core.windows.net/assets/ad8fb04c-4f75-42fc-973a-6e54c8a4449a/GlobalElectricVehicleOutlook2022.pdf 

https://www.osd.org.tr/ 

https://www.petder.org.tr/Uploads/Document/8bd59350-a1f2-42c7-8e0f-6d4e3196d030.pdf?v-638131800101089775