MAN elektrikli kamyonların seri üretimine başladı
MAN, Münih’teki fabrikasında elektrikli kamyonların seri üretimine başladı. Aynı hat üzerinde hem dizel hem de elektrikli modeller üreten marka, 2050’ye kadar karbon nötr olmayı hedefliyor. 740 kilometreye varan menzil sunan elektrikli kamyonlar, Avrupa yollarında test sürecini tamamladı.
Kamyon ve otobüs sektöründe köklü bir geçmişe sahip olan MAN, Almanya'nın Münih kentindeki ana fabrikasında elektrikli kamyonların seri üretimine başladı. Böylece şirket, bir asrı aşkın dizel kamyon üretiminin ardından, elektrikli araç pazarında önemli bir eşiği geride bırakmış oldu. Yeni üretim modeli sayesinde hem elektrikli hem de dizel kamyonlar aynı entegre hat üzerinde, karma şekilde üretiliyor.
“MAN'ın GELECEĞİ ŞİMDİ BAŞLIYOR”
MAN CEO'su Alexander Vlaskamp, elektrikli kamyonların seri üretime geçişini tarihi bir dönüm noktası olarak değerlendirerek, “MAN'ın geleceği şimdi başlıyor. Dizelden elektrikli tahrike geçiş sürecini aktif şekilde yönlendiriyoruz. Yeni elektrikli kamyonlarımız, emisyonsuz yük taşımacılığını gerçek kılacak. Bu adım, 2050 yılına kadar karbon nötr olma hedefimiz açısından büyük önem taşıyor. Ayrıca elektrikli ve dizel kamyonları aynı üretim hattında üretebilmek, bize ciddi bir esneklik ve verimlilik kazandırıyor. Bu kapsamda, akü-elektrik tahrik sistemleri için yaklaşık 400 milyon Euro yatırım yaptık. 12 tondan 50 tona kadar uzanan ürün gamımız, çöp toplama araçlarından uzun yol taşımacılığına kadar tüm segmentleri kapsıyor. Hedefimiz, yıl sonuna kadar ilk 1.000 elektrikli kamyonu teslim etmek” açıklamasında bulundu.
MÜNİH ve NÜRNBERG FABRİKALARI DÖNÜŞÜYOR

Üretim ve Lojistikten Sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi Michael Kobriger ise önümüzdeki on yıl içinde Avrupa’daki tüm tesislerin elektrikli araç üretimine uyumlu hale getirilmesi için yaklaşık bir milyar Euro'luk yatırım planladıklarını açıkladı. Kobriger, “Bu yatırımların büyük bir bölümü Almanya’da, özellikle Münih ve Nürnberg fabrikalarımızda gerçekleşiyor. Bu dönüşüm, sadece MAN için değil, Bavyera sanayisi için de güçlü bir mesaj niteliğinde. Ayrıca, tek bir üretim hattında hem elektrikli hem de dizel kamyon üretimi, pazardaki dalgalanmalara ve müşteri taleplerine göre hızlı şekilde üretim planlaması yapabilmemizi sağlıyor. Bu süreçte, montaj hattı, tedarik zinciri ve lojistik yapısında da kapsamlı yenilikler devreye aldık” dedi.
Şirketin Münih’teki tesisinde günde yaklaşık 100 kamyon üretiliyor. Her bir kamyonun üretimi yaklaşık sekiz saat sürerken, dizel modeller geleneksel olarak aks, yakıt deposu ve egzoz sistemleriyle tamamlanıyor. Elektrikli modellerde ise güç paketi ve iki batarya entegre ediliyor. Yüksek voltajlı sistemlerin kullanıldığı bu yeni üretim süreci için 5.000’in üzerinde çalışan, özel eğitim programlarına katıldı.
ELEKTRİKLİ KAMYONLARDA 740 KİLOMETREYE KADAR MENZİL

MAN, seri üretime başlamadan önce 200’e yakın elektrikli ön seri kamyonu Avrupa’daki müşterilere teslim etti. Bu araçlar, sahada yaklaşık iki milyon kilometre yol yaptı ve günlük kullanımlarda etkileyici sonuçlar ortaya koydu. Bazı kamyonlar, günlük 850 kilometreye ulaşan yoğun kullanımlarda, 100 kilometrede sadece 97 kWh enerji tüketti.
Şirket, bugüne kadar 700 civarında elektrikli kamyon siparişi aldı. Özellikle Ultra-Lowliner yarı römork çekicisi, sadece 950 mm beşinci teker yüksekliği ve 3,75 metrelik dingil mesafesiyle otomotiv lojistiğinde dikkat çekiyor. Elektrikli kamyonların en önemli avantajlarından biri ise Nürnberg fabrikasında üretilen, toplamda 534 kWh kapasiteye ulaşan modüler NMC batarya sistemi. Bu sistem, araca 500 kilometreye kadar menzil sağlarken, yedinci batarya seçeneğiyle bu mesafe 740 kilometreye çıkabiliyor.
ELEKTRİKLİ OTOBÜSLERDE DE ÖNCÜ ROL
MAN, elektrikli kamyonların yanı sıra otobüs alanında da elektrikli mobiliteye odaklanıyor. Polonya’daki fabrikasında üretilen elektrikli şehir içi otobüsleriyle Avrupa pazarında lider konumda olan şirket, ayrıca Türkiye’de de önemli bir ilke imza attı. MAN, Ankara’da elektrikli yolcu otobüsü sunan ilk Avrupalı üretici oldu. Bugün Avrupa genelinde 2.500’den fazla MAN elektrikli otobüs aktif olarak hizmet veriyor. Bu otobüslerde de Nürnberg fabrikasında üretilen bataryalar kullanılıyor. Şirket, bu üretim altyapısı için 250 milyon Euro’luk yatırım gerçekleştirdi.
MAN’IN KARBON NÖTR HEDEFİ ve EMİSYON TASARRUFU
MAN Truck & Bus, 2050 yılına kadar karbon nötr olmayı planlıyor. Şirketin toplam emisyonlarının yaklaşık yüzde 95’i, kullanıcıların işlettiği araçlardan kaynaklanıyor. Bu nedenle kamyon ve otobüs filosunun elektrifikasyonu, sürdürülebilirlik hedeflerinin temel unsurlarından biri olarak öne çıkıyor.
Elektrikli kamyonlar, Avrupa Birliği'nin mevcut CO2 emisyon hedeflerine ulaşma yolunda da kritik bir rol üstleniyor. MAN, 2025 yılı sonuna kadar 1000'den fazla elektrikli kamyon teslim etmeyi planlıyor. Bu rakam, yılda ortalama 120 bin kilometre yol yapan ve 24 litre dizel tüketen kamyonlara kıyasla, yılda 80.000 ton CO2 tasarrufu sağlanabileceği anlamına geliyor. Bu miktar, küçük ölçekli bir Alman kasabasının yıllık karbon salımına eşdeğer.
ELEKTRİKLİ TAŞIMACILIKTA YENİ DÖNEM BAŞLADI
MAN’ın elektrikli kamyonlarının seri üretime geçişi, yalnızca şirketin ürün gamındaki dönüşümü değil, Avrupa taşımacılık sektöründeki köklü değişimi de hızlandırıyor. Geniş ürün yelpazesi, artırılan menzil kapasitesi ve esnek üretim modeli sayesinde, çevreci ve yüksek verimli taşımacılık artık daha ulaşılabilir hale geliyor.