Otomotiv devi Stellantis 2025 ilk yarısında 2.3 Milyar Dolar zarar ettiğini açıkladı
Stellantis, 2025 yılının ilk yarısına ilişkin öncü finansal verilerini kamuoyuyla paylaştı. Küresel sevkiyatların ikinci çeyrekte yüzde 6 düşerek 1,4 milyon adede gerilediği dönemde, Stellantis 2025 ilk yarısında 2.3 Milyar Dolar zarar ettiğini açıkladı.
Stellantis, 21 Temmuz 2025 itibarıyla 2025 yılının ilk yarısına ilişkin öncü ve denetlenmemiş finansal sonuçlarını yayımladı. Nisan sonunda askıya alınan finansal rehberliğin yokluğunda analist konsensüs tahminlerinin temel gösterge haline geldiği ortamda, bu ön veriler şirket performansı ile piyasa beklentileri arasındaki farkları ortaya koymak amacıyla duyuruldu. 2025’in ilk yarısında şirketin tahmini net geliri 74,3 milyar Avro olurken, net zarar 2,3 milyar Avro seviyesinde gerçekleşti. Düzeltilmiş faaliyet geliri yalnızca 0,5 milyar Avro olarak kaydedilirken, faaliyetlerden elde edilen nakit akışı -2,3 milyar Avro ve endüstriyel serbest nakit akışı -3,0 milyar Avro seviyelerinde ölçüldü.
ZARARI BÜYÜTEN 3 ANA GELİŞME
Yılın ilk yarısındaki bu sonuçlarda birkaç temel unsur belirleyici rol oynadı. Henüz erken aşamada olan performans artırıcı adımların etkisi sınırlı kalırken, yeni ürünlerin katkısının 2025’in ikinci yarısında hissedilmesi bekleniyor. Bu dönemde yaklaşık 3,3 milyar Avro tutarında vergi öncesi net gider, başta program iptalleri, platform değer düşüklükleri, CAFE ceza oranının kaldırılması sonrası yasal etkiler ve yeniden yapılanma harcamalarından kaynaklandı.
Bu kalemler şirketin faaliyet geliri tanımına göre düzeltilmiş kazanç dışı olarak değerlendirildi. Ayrıca, artan endüstriyel maliyetler, ürün ve coğrafya karmasındaki değişimler ile döviz kurlarındaki dalgalanmalar da faaliyet karlılığı üzerinde baskı yarattı. ABD’de uygulamaya giren tarifelerin erken etkileriyle yaklaşık 0,3 milyar Avro net tarife maliyeti oluşurken, bu gelişmelere yanıt olarak devreye alınan şirket planı kapsamında bazı üretim faaliyetleri askıya alındı.
ABD ve AVRUPA'DA SERT DÜŞÜŞ, DİĞER BÖLGELERDE TOPARLANMA
2025’in ikinci çeyreğine ait küresel konsolide sevkiyatlar yaklaşık 1,4 milyon adetle önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 6 düşüş gösterdi. Bu gerilemede, çeyrek başında Kuzey Amerika’da tarifeler nedeniyle yaşanan üretim duraksamaları ve Genişletilmiş Avrupa’da süregelen ürün geçiş süreçlerinin etkisi öne çıktı. Bu bölgede bazı önemli modeller ya henüz yeni üretime geçmiş durumda ya da 2025 ikinci yarısında başlaması planlanan üretim aşamasında beklemeye alındı.
Kuzey Amerika’da 2. çeyrek sevkiyatları geçen yılın aynı dönemine kıyasla 109 bin adet azalarak yüzde 25’lik düşüş gösterdi. En fazla etkilenen ürünler ithal araçlar olurken, filo satışlarındaki azalma da bu tabloyu etkiledi. Toplam satışlar yüzde 10 azalırken, ABD perakende satışları sabit kaldı. Buna karşılık, bölgenin iki büyük markası Jeep ve Ram toplamda yüzde 13 satış artışı kaydetti.
SMART CAR PLATFORMU YÜKSELİŞTE, TÜRKİYE ve GÜNEY AMERİKA ÖNE ÇIKIYOR
Genişletilmiş Avrupa bölgesinde sevkiyatlar 50 bin adet düşerek yüzde 6 geriledi. Bu sonuçlarda başlıca neden ürün geçişleri oldu. Kısa süre önce tanıtılan “Smart Car” platformuna sahip B segmenti modellerin üretimi kademeli olarak artarken, Fiat 500 içten yanmalı motorlu versiyonunun üretim arası vermesi ve yerine geçecek hafif hibrit modelin gelişi bu karşılaştırmaları etkiledi. Citroën C3, C3 Aircross, Opel/Vauxhall Frontera ve Fiat Grande Panda’dan oluşan dört Smart Car modelinin toplam sevkiyatı, 2025 1. çeyreğine kıyasla yüzde 45 artarak 25 bin adet yükseldi.
Şirketin diğer bölgelerinde ise toplam sevkiyatlar 71 bin adet artış gösterdi. Bu, yıllık bazda yüzde 22 büyümeye işaret ediyor. Özellikle Orta Doğu ve Afrika bölgesinde yüzde 30, Güney Amerika’da ise yüzde 20 sevkiyat artışı kaydedildi. Orta Doğu ve Afrika’da 29 bin adetlik artışta Türkiye’nin artan üretim hacmi ile Mısır, Cezayir ve Fas’taki olumlu gelişmeler etkili oldu. Güney Amerika’da ise 43 bin adetlik artış, özellikle Arjantin ve Brezilya pazarındaki güçlü performansa dayandı.
YENİ MODELLERLE TOPARLANMA UMUDU
İkinci yarıda Stellantis’in öncü verilerine göre finansal sonuçlar, yılın ikinci yarısında yeni model lansmanlarının da etkisiyle toparlanma potansiyeli taşıyor. 29 Temmuz’da açıklanacak detaylı finansal tablolar, bu beklentilerin gerçekleşme düzeyine ışık tutacak.