Rusya ile NATO arasında Baltık Denizi'nde yeni cephe: 'Her an bir çatışma patlak verebilir'
Moskova, askeri ve ekonomik hamlelerle ittifakın deniz kuşatmasına karşı direnirken, Baltık Denizi giderek daha tehlikeli bir kriz alanına dönüşüyor. Petrol ihracatının yüzde 60’ını bu hat üzerinden yapan Rusya’yı köşeye sıkıştırmaya çalışan NATO üyeleri ise ateşle oynuyor.
Rusya Dışişleri Bakan Yardımcısı Aleksandr Gruşko, salı günü yaptığı açıklamada, Baltık Denizi’nde her an bir çatışmanın patlak verebileceği uyarısında bulundu. Sahadaki tehlikeli dönüşümlere dikkat çekerek bölgenin bir askeri karşılaşma alanına dönüştüğünü belirtti.
Gruşko, Baltık Denizi’nin geçmişte askeri açıdan sakin bir bölge olduğunu hatırlatarak, Batı'nın dayattığı "yapay gerilim" ve "Rusya’nın şeytanlaştırılması" nedeniyle koşulların değiştiğini savundu.
Rusya petrol ihracatının yüzde 60’ını Baltık Denizi üzerinden yapıyor.
'NATO'NUN İÇ DENİZİ OLMAYACAK'
Daha önce de bazı Rus yetkililer, Batı'nın Baltık Denizi’nde Rusya’yı kuşatma çabalarına karşı uyarılarda bulunmuştu. Rusya Devlet Başkanı Yardımcısı ve Deniz Konseyi Başkanı Nikolay Patruşev, ABD ve müttefiklerinin İsveç ve Finlandiya’yı kullanarak Rusya’nın Baltık’a erişimini engelleme ve bölgeyi NATO’nun “iç denizine” dönüştürme planları yürüttüğünü kaydetti.
Aynı bağlamda, Rusya Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Mariya Zaharova da Baltık Denizi’nin asla NATO’nun bir “iç denizi” haline gelmeyeceğini vurgulayarak, Moskova’nın ulusal güvenliğini korumak için gerekli tüm adımları atacağını ifade etti.

KRİZ BÖYLE TIRMANDI
Son yıllarda Finlandiya ve İsveç’in NATO’ya katılması, bölgede jeopolitik gerilimi artırmış; bu durum Moskova’nın askeri adımlar atmasına ve güç dengelerinin değişimi konusunda defalarca uyarı yapmasına neden olmuştu.
Baltık Denizi’ndeki gerilimin ekonomik boyutuna ilişkin olarak, Ekim 2023’te ABD, Rus petrolü taşıyan tankerleri hedef alan yaptırımlar başlattı. Bu sürece Haziran 2024’te İngiltere ve Avrupa Birliği de katıldı. Son bir yıl içinde, Rus tankerlerine limanlara giriş izni verilmedi, bakım hizmetleri, sigorta ve finansman erişimi kısıtlandı. AB’nin son yaptırım paketiyle bu önlemler toplamda 342 tankeri kapsayacak şekilde genişletildi.
ALI KOYMA GİRİŞİMLERİ
İlk olarak, Rus tankerlerinin geçişini sınırlamak için Danimarka sürece dahil edilmeye çalışıldı. Kopenhag, tankerlerin boğazlardan geçişinin engellenmesini “değerlendirdiğini” açıkladı. Ancak doğrudan çatışma riskini göze almadı.
Haziran 2024 itibarıyla, Estonya kara sularında yaptırımlara tabi Rus tankerlerinin seyrüseferine yönelik ilk uygulamalar başladı. Nisan ayında Estonya donanması, Kivala adlı Rus tankerini teknik gerekçelerle rotasını değiştirmeye zorladı.
Mayıs ayında ise Primorsk limanına gitmekte olan ve Gabon bayrağı taşıyan “Jaguar” adlı tankere yönelik durdurma girişimi, bölgedeki bir Rus SU-35 savaş uçağının varlığıyla başarısız oldu.
Bu girişimin ardından Rusya, Estonya’nın Sillamäe limanından çıkan ve Rotterdam’a gitmekte olan GreenAdmire adlı tankeri kendi kara sularında durdurdu. Gemide Estonya çıkışlı kaya petrolü bulunuyordu ve geçiş, taraflar arasında imzalanmış bir anlaşmaya dayanıyordu. Gemi ertesi gün serbest bırakıldı. Rusya ayrıca, tehlikeli bölgelerde tankerlerini donanma eşliğinde korumaya başladı.
Abrams’ların hazin sonu: 'Yenilmez' tanklar Ukrayna'da birer birer yok edildi!Dünya
Sokağa çıkma yasağı da geldi: Artık cephe Batı Asya değil Los Angeles!Dünya
İsrail tarafından tutuklanan iki Madleen gemisi mürettebatı açlık grevine başladıDünya