Başkan açıkladı: O proje bana ait!

Yavuz Alogan

Yavuz Alogan

Eski Yazar
TÜM YAZILARI

İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, kentin yakın zamanda hayata geçen ve planda yer alan toplu ulaşım hamlelerini Aydınlık Ege’ye anlattı. Kocaoğlu, kentin ulaşım politikaları, deniz ve kara ulaşımı ile yol yapım çalışmalarına ilişkin önemli açıklamalarda bulundu. Kocaoğlu, deniz ulaşımında mevcut yolcu sayısından memnun olmadıklarını belirterek, sayıyı artırmak istediklerini kaydetti. Ulaşım projelerini tek tek sıralayan Kocaoğlu, Körfez Geçiş Köprüsü’nü de değerlendirdi.

AYDINLIK EGE - İzmir sürekli büyüyen ve göç alan bir kent. Artan toplu ulaşım ihtiyacını karşılamak için hangi projeler var?

AZİZ KOCAOĞLU – 2030 projeksiyonumuz 2008 yılında yapıldı. Ulaşım master planıyla beraber. Tabi aradan uzun bir süre geçti. Bu nüfus projeksiyonuyla beraberdi. Şimdi biz önümüzdeki günlerde, yeni bir ulaşım master planını yaptırıyoruz. Sonuçlanmak üzere. Köklü bir ulaşım planı yaptırıyoruz. Şehir gelişiyor, araç sayısı çok artıyor, nüfus artışı var, sanayi büyüyor. İzmir 2010 yılından beri büyümede çok önemli bir ivme kazandı. Hizmet sektörü gelişiyor, turizm sektörü gelişiyor, sanayi gelişiyor, tarım gelişiyor. Sürekli göç alıyordu İzmir. Şimdi gelenlerin beyaz yakalıya döndüğünü görüyoruz. Biz göreve geldiğimizden bu yana ulaşım konusunda yaptıklarımız belli.

DENİZ ULAŞIMI ÇAĞ ATLADI

Denizde 15 tane yolcu vapurumuz ve 3 tane arabalı vapurumuzu aldık çalışıyor. 15 vapurun 12 tanesi geldi, 3 tanesi de bu yıl gelecek. Körfez’de bütün gemilerimizi yenilemiş olduk. Yeni teknoloji ile ekonomik, dayanıklı karbon kompozit malzemeden paslanmaz bakımı vs son derece kolay gemiler aldık.

AYDINLIK EGE – Gemilerin maliyeti nedir?

AZİZ KOCAOĞLU – 15 gemiyi 117 milyon Avro’ya aldık. 3 arabalı vapuru da 81 milyon TL’ye aldık. İki tane daha orta boy arabalı vapur alarak Körfez’deki altyapımızı tamamlamış oluyoruz. Yeni iskelelerin açılması, mevcutların tamir edilmesi gibi birçok işimiz var. Şu anda acil iki iskele var. Alt geçit yaptığımız yerde Karantina İskelesi, bir de Karşıyaka Mavişehir’de balıkçı barınağının olduğu yere bir vapur iskelesi. İki iskeleyle deniz ulaşımında yolcu sayısını artıracağımıza inanıyoruz.

AZİZ KOCAOĞLU – Günlük 50 bin yolcu taşıyoruz. Bu sayıdan memnun değiliz. Kapasitemiz daha yüksek. Deniz ulaşımını özendirmemiz gerekiyor. Zaten aktarmalı sistemimizi o şekilde kurduk. Ama bir taraftan da kara ulaşımını güçlendiriyoruz. İZBAN, tramvay ve metro ile. Bunlar birbirinin bir anlamda rakibi. Deniz ulaşım kapasitesini maksimuma çıkartacağız. Burada esas handikabımız, Körfez’in etrafındayız. İnsanlar araçlarıyla ya da toplu taşıma ile ulaşabiliyorlar. Deniz ulaşımına baktığımızda, ada-yarımada, boğaz-körfez. Adanın eli çok güçlü, boğazın eli çok güçlü başka seçenek yok. Yarımadada ve körfezde seçenek olduğu için deniz ulaşımı seçenek olarak kalıyor.

AYDINLIK EGE –İzmir için nasıl bir raylı sistem öngörüsü var? Projeler neler?

AZİZ KOCAOĞLU – Şu anda bizim Aliağa-Torbalı arasında çalışıyoruz 110 kilometre. Üçkuyular-Evka 3 arasında çalışıyoruz 21 kilometre. 24 kilometre tramvay hattımızın inşaatı devam ediyor. Karşıyaka da denemeye başladı. Torbalı-Selçuk arasında da biz görevimizi bitirdik Büyükşehir olarak. TCDD çalışmasını tamamladığı zaman orada da 26 kilometreyi hizmete alacağız. Selçuk’a, Efes’e ulaşmış olacağız. Dolayısıyla İZBAN hattımız, 136 kilometreye çıkacak. TCDD’yi bekliyoruz. Yılsonuna kadar bitmesi lazım. Bu yılsonuna kadar 24 kilometre tramvay, 26 kilometre de tren hattı devreye girecek. Bu da 50 kilometre yapıyor. Şu an 130 kilometre, yılsonunda 180 kilometre olacak. Göreve geldiğimizde 11 kilometreydi.

ÜÇKUYULAR’DAN NARLIDERE’YE

Şimdi bizim önümüzde Üçkuyular’dan Narlıdere’ye uzanmak var. Projesi bitti, bakanlıktan kredi onayı da alındı, izni de alındı. Kredi kuruluşlarıyla konuşuyoruz, kredi bulmamız sorun değil. Ama biz ucuz kredi peşindeyiz. Bir de projesi biten, Altyapılar Genel Müdürlüğü’ne gönderilen, Kalkınma Bakanlığı’na oradan, Yüksek Planlama Kurulu’na gidecek. Ondan sonra da hazineden kredi kullanma izni alacağız. Böyle bir prosedür izliyoruz. Üçyol’dan Şirinyer İstasyonu’nda İZBAN ile buluşacak oradan Buca’yı 9 Eylül Üniversitesi Tınaztepe Kampusu’nu, oradan da Çamlıkule’ye ulaşacak 13 kilometrelik metroyu prosedürü tamamlayıp kredisini bulduktan sonra yatırıma başlayacağız. Bunun yanında Karşıyaka Tramvayı’nın Çiğli İstasyonu’na ilk etapta, sonra da yeni yapılan hastaneye, Katip Çelebi Üniversitesi’ne oradan Atatürk OSB’yi de toplayacak bir ring hattı yapmayı düşünüyoruz. Oradan da Alaybey Tersanesi’ne kadar gelecek. Bornova Evka 3’te kalmıştı. Bornova merkeze uzatmak istiyoruz. Çalışmalarımız devam ediyor. Otobüslerde elektrikli döneme geçtik biliyorsunuz. Zaten otobüs filomuzu yeniledik. Orada bir problemimiz yok. Şu anda otobüs yaşı Avrupa standartlarının da altında. 6 yaşın altındayız şu anda.

KUZEY-GÜNEY TRAFİĞİ RAHATLAYACAK

AYDINLIK EGE – Trafik altyapı çalışmaları ne durumda?

AZİZ KOCAOĞLU – Ulaşım dediğimizde yeni yollar açmak çok önemli. Göreve geldikten sonra Ahmet Piriştina Bulvarı’nı açtık Çiğli Sasalı arasında. Yine Karşıyaka’da bir Bülent Ecevit Caddesi açtık. Narlıdere’den Erdal İnönü Bulvarı’nı açtık. Bir de Dostluk Bulvarı çok fazla kamulaştırma yaparak ciddi bir yol açtık. Onu şimdi bir üstgeçitle Buca tarafına taşımamız lazım. Bunlar devam eden işler. Bir de Yüzbaşı İbrahim Hakkı Caddesi. Bizim en çok sıkışan yerimiz. Şişe ağzı olarak nitelendirdiğimiz Mürselpaşa, İzmir’in çıkışı Şair Eşref’ten de gitsek, Talatpaşa’dan da gitsek bir yerde sıkışıyoruz. Buna alternatif. Zafer Payzın Meydanı’nda ciddi bir sıkıntımız var. Ankara Caddesi de bunu taşıyamıyor. O zaman Karşıyaka’dan gelenleri Yüzbaşı İbrahim Hakkı Caddesi’nden Çevreyolu’na ve 57. Topçu Tugayı’nın Manisa Kavşağı’na taşıyan yolu yaptık bitirdik dar bir bölüm kaldı, kamulaştırması bitti. Onu da açacağız. Adnan Kahveci Üstgeçidi’ni de yaptık. İzmir’de ilk defa 35 metre genişliğinde yol yaptık. Uzunluğu da 6,5-7 kilometre olması lazım. Aynı şeyi güneyde yapalım dedik. Çalışmalarına başlamıştık. Yeşildere’den halk arasında uçan yol olarak tabir edilen yol, Yeşildere’den başlamıştık bir yere kadar Buca’ya doğru gittik orada kamulaştırmaları bitirdik ve yolu açıyoruz. Bir müddet sonra askeriyenin ve Gültepe Mezarlığı’nın olduğu bölgeyi 2,5 kilometrelik çift tünelle geçiyoruz. Oradan Bornova istikametine, Çamkule’nin de ilerisine merkez mahallesine de yakın bir bölgeden çıkıyoruz. Oradan Musevi Mezarlığı, Kemalpaşa Caddesi’ne iner inmez, 2200 metre viyadükle hem otogara bağlanıyoruz, hem de çevreyoluna bağlanıyoruz. Dolayısıyla İstanbul Otobanı’na da bağlanıyoruz. Onun da bütün ihaleleri bitti, kamulaştırması bitti, tünel çalışması için yer teslimini yaptık. Viyadükler için de yer teslimini yaptık. Konak’tan çıkan bir hemşehrimiz, Konak Tüneli’nden Buca, Buca’dan Gültepe’yi, Toros’u toplayarak Bornova istikametine, garaj istikametine oradan da çevreyoluna girebilecek. Bu da 35 metre genişliğinde bir yol. Güneyi de ciddi anlamda rahatlatacak. Dolayısıyla Mürselpaşa Caddesi’ni, Ankara Asfaltı’nı rahatlatacak. Bu yolun da çalışmaları devam ediyor. Bu yolun maliyeti, Konak tünelleri hariç 1 milyar TL civarında çıkacak.

TAMAMI TÜP GEÇİT OLMALI

AYDINLIK EGE – Bir yandan da hükümetin ulaşım projeleri var. Körfez Geçiş Projesi hakkında neler söyleyeceksiniz?

AZİZ KOCAOĞLU – Zaten bu projeyi ilk belediye başkanı olduğumda o zamanki Bayındırlık Bakanı Zeki Ergezen ve Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım Bey ile görüşürken ben attım ortaya. Kordon yolunu yapmaya çalışıyorlardı. Kordon Yolu’nu yapmayın, bu bize ulaşım anlamında bir katkı sağlamıyor. Eğer bir şey yapmak istiyorsa hükümet, Körfez geçişini yapın demiştim. Sonra o bugüne geldi. Bunu merkezi hükümet yapmak istiyor. Ciddi bir yatırım, büyük bir yatırım. Ne zaman biter? Bence kısa sürede bitmesinden ziyade, belki bu tüp geçide bizim arkadaşların bir kısmı kamuoyunda gereklidir, gereksizdir diye tartışmalar var. Bana göre İzmir ekonomik olarak büyümesini 2010’dan beri sürdürdüğü düzeyde sürdürürse, bu tüp geçide 10 sene içerisinde mutlaka çok büyük ihtiyaç olacak. Zaten başlanması bitmesi derken belki 2-3 sene önce biter ama geç kalmasındansa önce bitmesi iyidir. Ben de bu projeyi destekliyorum. Benim isteğim, dileğim projenin tamamının tüp geçit olarak gerçekleşmesiydi. Köprü olmamasıydı. Maliyet çok yükseldiği için bu şekilde karar verildi.

DOĞAL SİT UYARISI

AYDINLIK EGE – Mimarlar Odası’nın eleştirileri var. Deniz kirliliği yaratacağı, yapay ada ve köprü ayaklarıyla körfez girişinin dolacağı gibi. Bunları nasıl değerlendiriyorsunuz?

AZİZ KOCAOĞLU – Liman yanaşma kanalı Yenikale Burnu’ndan, limana kadar mutlaka derinleştirilmesi gerekiyor. Zaten onun projesi de bitti, ÇED raporu da bitti. Limanı TCDD çalıştırdığı için onlarla ile birlikte yaptık. Karşı tarafta da biz yeri belirlenen 13,5 kilometre bir sirkülasyon kanalı yapıyoruz. Yani suyun İzmir Körfezi’ne su güneyden giriyor, kuzeyden çıkıyor. Yoğun sirkülasyon böyle. Oradaki kanalla buradaki kanal bir yerde birleşip sirkülasyonu sağlayacak. Oradan viyadüklerle geçmek söz konusu olduğunda, biz altyapılar genel müdürlüğünü ziyaret ettik yazılar yazdık. Burada yapacağımız 250 metre genişliğindeki sirkülasyon kanalının mutlaka ayaksız geçilmesi gerektiğini belirttik. Onlar da bu mesafeyi açtılar. 500 metreyi ayaksız geçiyorlar. Dolayısıyla sirkülasyonda mutlaka her yapının bir zararı olacaktır ama bizim söylediğimiz kriterlere uyulursa çok fazla bir zararı olmayacağına inanıyorum. Mimarlar Odası’nın çevre mühendislerinin, şehir planlamacılarının üzerinde durduğu ana konu iki tarafta da birinci derecede doğal SİT var. Öbür tarafta sulak alan var. Buralardan yüzeyden geçilmesinin mahsurlu olduğu görüşündeler. O da doğrudur. Zaten benim tüp geçit ile geçilmesindeki önerim de bütün bu mahsurları ortadan kaldıracak bir öneriydi. Hem doğal SİT’leri ortadan kaldıracak, hem doğal sirkülasyondaki sıkıntıyı sıfırlayacak. Denizin 20 metre altından girip karşıya geçecek. Orta büyüklükteki gemilerin geçebilmesi için 16 metre derinliğin taranması lazım. Bizim de sirkülasyonu hızlandırmak için 250 metre genişliğinde, 8 metre derinliğinde bir sirkülasyon kanalı yapmamız gerekiyor. Biz onun çalışmalarını yapıyoruz. Dokuz Eylül Deniz Bilimleri ile birlikte çalışıyoruz. Bunlar bittikten sonra da kısım kısım inşaat faaliyetlerine başlayacağız.